Počet záznamů: 1
Člověk v kontextech celoživotního vývoje
- 1.0449914 - PSÚ 2016 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
Čermák, Ivo - Chrz, Vladimír - Zábrodská, Kateřina - Urbánek, Tomáš
Kvalitativní metody.
[Qualitative methods.]
Člověk v kontextech celoživotního vývoje. Brno: Psychologický ústav AV ČR, v.v.i, 2014 - (Blatný, M.), s. 243-263. ISBN 978-80-86174-18-1
Institucionální podpora: RVO:68081740
Klíčová slova: qualitative methods * collective biography * discourse analysis * narrative oriented inquiry * semiotics
Kód oboru RIV: AN - Psychologie
Kapitola o kvalitativní metodologii představuje pět tematických okruhů, které ve
všech případech reagují na potřebu holistického přístupu k lidské zkušenosti defi
nované v každodenní komunikaci zasazené do mnoha relevantních kontextů.
Prvním z přístupů je analýza diskurzu, která analyzuje komunikační prostředky,
jimiž lidé dávají význam světu kolem sebe, svým vztahům s druhými a sobě samým.
Dalším přístupem je metoda kolektivní biografie, která klade důraz na sociální po
vahu individuální zkušenosti. Třetím přístupem je narativně orientovaný výzkum,
který představuje sérii analytických kroků, pomocí nichž je možné zachytit to, co
lidé vyprávějí o svém životě, v mnohotvárných kontextech např. ideologických
nebo hodnotových. Čtvrtá část kapitoly se týká analýzy žánru, opět ve vztahu
k auto biografickým datům respondentů. Žánr v autobiografickém vyprávění lze
chápat jako jakýsi kód, skrze který nám respondent sděluje podstatné informace
o svém životě a to na rovině jednání, prožívání a reflexe. Poslední část je věnována
nutnosti využívat v psychologii poznatky sémiotiky, obecné nauky o znacích.
The chapter on qualitative methodology covers five thematic units that reflect the
need of holistic approach to the human experience defined by everyday
communication in many relevant contexts. The first approach is the discourse
analysis that analyzes means of communication used by people to provide
meaning to the world around them, their relationships with other people, and
their own selves. Another approach is represented by collective biography that
emphasizes social nature of individual experience. The third method is the
narrative oriented inquiry (NOI) that captures what people say about their lives
in multiform contexts; for instance in relation with ideology or a value system. The
fourth part of the chapter focuses on the genre analysis, again in connection with
respondents’ autobiographical data. The genre in autobiographical narration can
be understood as a kind of code that the participant uses to tell us important
information about his or her life at the level of behavior, experience and reflection.
The last part addresses the necessity for psychology to work with the findings of
semiotics – a science of signs in general.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0251310
Název souboru Staženo Velikost Komentář Verze Přístup člověk_243-263.pdf 5 1 MB Autorský postprint vyžádat
Počet záznamů: 1