Počet záznamů: 1  

Člověk v kontextech celoživotního vývoje

  1. 1.
    0449914 - PSÚ 2016 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
    Čermák, Ivo - Chrz, Vladimír - Zábrodská, Kateřina - Urbánek, Tomáš
    Kvalitativní metody.
    [Qualitative methods.]
    Člověk v kontextech celoživotního vývoje. Brno: Psychologický ústav AV ČR, v.v.i, 2014 - (Blatný, M.), s. 243-263. ISBN 978-80-86174-18-1
    Institucionální podpora: RVO:68081740
    Klíčová slova: qualitative methods * collective biography * discourse analysis * narrative oriented inquiry * semiotics
    Kód oboru RIV: AN - Psychologie

    Kapitola o kvalitativní metodologii představuje pět tematických okruhů, které ve
    všech případech reagují na potřebu holistického přístupu k lidské zkušenosti defi­
    nované v každodenní komunikaci zasazené do mnoha relevantních kontextů.
    Prvním z přístupů je analýza diskurzu, která analyzuje komunikační prostředky,
    jimiž lidé dávají význam světu kolem sebe, svým vztahům s druhými a sobě samým.
    Dalším přístupem je metoda kolektivní biografie, která klade důraz na sociální po­
    vahu individuální zkušenosti. Třetím přístupem je narativně orientovaný výzkum,
    který představuje sérii analytických kroků, pomocí nichž je možné zachytit to, co
    lidé vyprávějí o svém životě, v mnohotvárných kontextech ­ např. ideologických
    nebo hodnotových. Čtvrtá část kapitoly se týká analýzy žánru, opět ve vztahu
    k auto biografickým datům respondentů. Žánr v autobiografickém vyprávění lze
    chápat jako jakýsi kód, skrze který nám respondent sděluje podstatné informace
    o svém životě ­ a to na rovině jednání, prožívání a reflexe. Poslední část je věnována
    nutnosti využívat v psychologii poznatky sémiotiky, obecné nauky o znacích.

    The chapter on qualitative methodology covers five thematic units that reflect the
    need of holistic approach to the human experience defined by everyday
    communication in many relevant contexts. The first approach is the discourse
    analysis that analyzes means of communication used by people to provide
    meaning to the world around them, their relationships with other people, and
    their own selves. Another approach is represented by collective biography that
    emphasizes social nature of individual experience. The third method is the
    narrative oriented inquiry (NOI) that captures what people say about their lives
    in multiform contexts; for instance in relation with ideology or a value system. The
    fourth part of the chapter focuses on the genre analysis, again in connection with
    respondents’ autobiographical data. The genre in autobiographical narration can
    be understood as a kind of code that the participant uses to tell us important
    information about his or her life at the level of behavior, experience and reflection.
    The last part addresses the necessity for psychology to work with the findings of
    semiotics – a science of signs in general.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0251310

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    člověk_243-263.pdf51 MBAutorský postprintvyžádat
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.