Počet záznamů: 1
Člověk v kontextech celoživotního vývoje
- 1.0449913 - PSÚ 2016 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
Urbánek, Tomáš - Jelínek, Martin - Květon, Petr
Kvantitativní metody.
[Quantitative Methods.]
Člověk v kontextech celoživotního vývoje. Brno: Psychologický ústav AV ČR, v.v.i, 2014 - (Blatný, M.), s. 231-242. ISBN 978-80-86174-18-1
Institucionální podpora: RVO:68081740
Klíčová slova: measurement * statistical analysis * Rasch models * item response theory * computer adaptive testing
Kód oboru RIV: AN - Psychologie
Kapitola o kvantitativní metodologii se zabývá pěti okruhy témat. Všechna se za
bývají buď povahou kvantifikace v psychologii (tzn. měřením nebo testováním)
nebo způsoby, jak správně zacházet s takovými kvantitativními nebo kvazikvanti
tativními daty (tzn. statistickým zpracováním dat). První část se tedy věnuje nelehké
otázce o povaze měření v psychologii. Nebyla dosud vyřešena, protože velká část
komunity psychologů si dosud nebyla schopna nebo ochotna přiznat, že pojetí mě
ření v psychologii trpí závažnými nedostatky. Druhý a třetí okruh témat se zabývá
problematikou počítačového a počítačového adaptivního testování, která souvisí
s dílčími podotázkami ekvivalence tradičních a počítačových forem administrace
testových a dotazníkových metod a využitím teorie odpovědi na položku při tvorbě
a kalibraci tzv. položkových bank. Čtvrtý tematický okruh se týká adekvátního použí
vání statistických metod analýzy dat v psychologii a dalších vědách o člověku a pátý
uvádí některé studie, ve kterých jsou statistické metody použity v klinických studiích
v příbuzných oborech, např. v psychiatrii.
The chapter on the quantitative methodology focuses on five thematic units
associated with the nature of quantification in psychology (i.e. measurement or
testing) and with appropriate methods of processing quantitative or quasi
quantitative data (i.e. statistical data analyses). The first part of the chapter
addresses a difficult question of the nature of measurement in psychology. Since
the majority of the psychological community is not able or willing to admit that
the concept of measurement in psychology has significant flaws, this matter
remains unresolved. The second and third parts discuss the question of
computerized testing and computerized adaptive testing connected with specific
problems of equivalence between traditional and computerized administration of
tests and questionnaires and with utilizing item response theory in order to create
and calibrate item banks. The fourth group of problems comprises an adequate
use of statistical methods of data analysis in psychology and related human
sciences. The fifth part of the chapter reports several studies that use statistical
methods in clinical trials in related fields (e.g. psychiatry).
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0251308
Název souboru Staženo Velikost Komentář Verze Přístup člověk_231-242.pdf 3 659.2 KB Autorský postprint vyžádat
Počet záznamů: 1