Počet záznamů: 1  

Hlasy bez rámů. Krajské nakladatelství Růže ve věku konkrétní iracionality

  1. 1.
    0441800 - ÚČL 2015 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Košnarová, Veronika
    Hlasy bez rámů. Krajské nakladatelství Růže ve věku konkrétní iracionality.
    [Voices outside the Frames: Růže, a regionel Publishing House in an Age of Tangible Irrationality.]
    Soudobé dějiny. Roč. 20, č. 3 (2014), s. 315-339. ISSN 1210-7050
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: arts policy * regional culture * Czech literature * publishing house Růže
    Kód oboru RIV: AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize

    Studie představuje kapitolu z poválečných dějin regionálních kulturních institucí, pojednanou v rámci jejich specifického postavení v systému dobové kulturní politiky. Základem textu je případová studie, jež na příkladu aktivit českobudějovického krajského nakladatelství Růže a Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou dokumentuje konflikty regionálních kulturních zařízení s politickou mocí i v nejuvolněnější dekádě poúnorového režimu, tedy v šedesátých letech minulého století. Hlavní pozornost soustředí autorka na snahy jmenovaných institucí o renesanci tradic českého uměleckého modernismu a avantgardismu, jež byly tehdejšími politickými orgány shledány jako natolik nebezpečné, že si řešení afér, jež vyvolaly, vyžádalo pozornost v nejvyšších patrech mocenské struktury. Vlastnímu vylíčení kauzy sborníku Hlasy bez rámů, který reagoval na odsudky moderních obrazů a plastik z řad návštěvníků galerií a jehož vydání bylo zakázáno, předchází nástin historie krajských nakladatelství v poúnorovém Československu, a zejména nakladatelského podniku Růže. Jeho činnost v šedesátých letech se v porovnání s dobovou nakladatelskou praxí jeví v několika ohledech jako pozoruhodná, což autorka dokládá na příkladu sešitových edic Česká čtyrkorunovka, Česká četba a Statečná srdce, v nichž se redakci podařilo spojit cíle komerční (zajišťující nakladatelství ve své době poměrně výjimečnou autonomii) se snahou navrátit do literatury některé tabuizované autory a hodnoty.

    This article discusses a chapter in the post-war history of regional cultural institutions, in the context of their special standing in the State arts policy of the period. The Article uses the examples of Růže, a publishing house of the České Budějovice region, and the Aleš Gallery of South Bohemia (Alšova jihočeská galerie) in Hluboká nad Vltavou, to document the conflicts between regional arts institutions and political power even in the 1960s, the most relaxed decade of the Communist regime. The article focuses mainly on the efforts of the Růže publishing house and the Aleš Gallery to revive the tradition of modernists and avant-garde art, which the regime at that time perceived to be si dangerous that the solution of the scandals they had provoked required the attention of the highest levels of power. The main part of the book describes the scandal and subsequent banning of Hlasy bez rámů (Voices outside the frames, 1964), a volume of essays responding to gallery visitos’ condemnation of modern painting and sclupture. The autor, however, first provides an outline of the history of regional publishing hause in Communist Czechoslovakia, particulary Růže. Its activity in the 1960s, in comparison with the usual publishing practices of this period, appears to have been remarkable in several respects, which the author demonstrates with the example of the paperback editions Česká čtyřkorunovka (Czech reading for four crowns), Česká četba (Czech reading), and Statečná srdce (Brave hearts), in which the editors succeded in combining commercial aims (ensuring the publishing house relatively exeptionel autonomy at the time) with an effort to return some taboo authors and vallues to literature.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0244756

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.