Počet záznamů: 1  

Cenzura v literatuře a umění střední Evropy

  1. 1.
    0439592 - ÚČL 2015 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
    Müller, Richard
    Ti, kteří milují umění jako Anna Grigorjevna, aneb kritika „estetické obhajoby umění“ v kontextu kulturního materialismu.
    [Those Who Love Art Like Anna Grigorievna, or the Critique of the “Aesthetic Defence of Art” in the Context of Cultural Materialism.]
    Cenzura v literatuře a umění střední Evropy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014 - (Hrabal, J.), s. 9-25. ISBN 978-80-244-4389-8
    Grant CEP: GA ČR GAP406/10/2127
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: censorship * literature
    Kód oboru RIV: AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize

    Studie se zaměřuje koncepty subverze, disidence a cenzury v rámci jednoho z proudů britského literárněvědného myšlení, tzv. kulturního materialismu (Raymond Williams), a pojetí literatury a umění jako specifických sociálních praxí. Na románu Mirákl Josefa Škvoreckého článek ukazuje, že jeho „subverzivní“ nebo „disidentský“ potenciál nepramení z kritiky cenzury a ideologie, ale z „prchavých identifikací“, ošidného zrcadlení ideologických a estetických opozit (liberálně-humanistické a materialistické koncepce umění, komunistické ideologie a katolické víry, nového románu a socrealismu atd.). Podrobněji a kriticky se studie věnuje pojetí „cenzury pomocí interpretace“ a „démonické touhy“ britského kulturního materialisty Jonathana Dollimora.

    This article focuses on the concepts of subversion, dissidence and censorship as developed within one strand of British literary criticism, the so-called cultural materialism (Raymond Williams) and its conception of literature and arts as specific social practices. Using Josef Škvorecký’s The Miracle Game, the study shows that the subversive or “dissident” potential of the novel is not grounded in its implicit critique of censorship and ideology, but rather in what is called here “volatile identifications”, dangerous mirrorings of ideological and aesthetic opposites (liberal-humanistic and materialistic conception of art, nouveau roman and socialist realism, Communist ideology and Catholic faith etc.). Critically and more in detail, the article considers the notions of “censorship-by-intepreretation” and “demonic desire”, as explored by the British cultural materialist Jonathan Dollimore.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0245060

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.