Počet záznamů: 1  

Nespolehliví zapisovatelé. Sběratelé lidových písní jako fabulátoři tradice

  1. 1.
    0436280 - EÚ 2015 RIV CZ cze C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
    Kratochvíl, Matěj
    Nespolehliví zapisovatelé. Sběratelé lidových písní jako fabulátoři tradice.
    [Unreliable recorders. Collectors of folk songs as inventors of tradition.]
    Historické fikce a mystifikace v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 33. ročníku sympozia k problematice 19. století. Praha: Academia, 2014 - (Hrdina, M.; Piorecká, K.), s. 211-217. ISBN 978-80-200-2344-5.
    [Plzeňské sympozium k problematice 19. století /33/: Historické fikce a mystifikace v české kultuře 19. století. Plzeň (CZ), 21.02.2013-23.02.2013]
    Institucionální podpora: RVO:68378076
    Klíčová slova: collections of folk songs * Dvůr Králové and Zelená Hora manuscripts * authenticity
    Obor OECD: Folklore studies

    Od konce 18. století se lidová hudba stále častěji stávala předmětem zájmu sběratelů a badatelů. Rozvoj sběru lidových písní přinesl otázku autenticity a věrohodnosti záznamů. V průběhu 19. století používali sběratelé různé přístupy k vytváření obrazu lidové kultury, jenž byl vždy do jisté míry umělým výtvorem a fikcí, ať již šlo o úpravy písňových textů v zájmu jejich menší vulgárnosti či vyřazování těch položek, které sběratelé nepovažovali za vhodné. Autoři významných sbírek jako František Ladislav Čelakovský a Karel Jaromír Erben často zaznamenaný materiál upravovali, aby vyhovoval jejich představám té pravé národní kultury. Lidové písně získaly zvláštní postavení v průběhu sporů o pravost rukopisů královédvorského a zelenohorského. Sběratel František Bartoš a historik František Dvorský použili, každý svým způsobem, lidové písně jako argument pro podporu pravosti rukopisů.

    From the end of the 18th century folk music increasingly came to be an object of interest among collectors and researchers. The development of folksong collecting raised questions overthe authenticity and credibility of the recordings.During the 19th century collectors applied various measures to form an image of folk music culture, which was always to some extent an invention and a fiction, whether it involved the alteration of song lyrics to achieve a more acceptable form by omitting vulgar expressions, or the deletion from the repertoire of entire items which the collectors did not deem suitable for inclusion. Authors of important collections such as František Ladislav Čelakovský and Karel Jaromír Erben often altered the recorded material to make it fit their ideas of correct national culture. Folksong acquired a special role in the disputes over the authenticity of the Dvůr Králové and Zelená Hora manuscripts. Collector František Bartoš and historian František Dvorský, each in their own way, used folk songs as an argument in favour of the view that the manuscripts were authentic.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0240081

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.