Počet záznamů: 1  

Popis a jeho subjekt: očima pozorovatele

  1. 1.
    0433004 - ÚČL 2015 CZ eng C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
    Fedrová, Stanislava
    Popis a jeho subjekt: očima pozorovatele.
    [Description and its subject: through the eyes of the observer.]
    O popisu. Praha: Akropolis, 2014 - (Jedličková, A.), s. 94-109. ISBN 978-80-7470-057-6.
    [O popisu/On Description. Praha (CZ), 14.11.2013-14.11.2013]
    Grant CEP: GA ČR GAP406/12/1711
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: intermediality * literary description * ekphrasis * visual studies
    Kód oboru RIV: AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize

    Kategorie pozorovatele jakožto klíčového zprostředkovatele vnějšího světa (či obrazu vnějšího světa) vyvstává z konfrontace verbální a vizuální deskriptivity. Studie se tak soustředí právě na úlohu pozorovatele a funkce jeho vnímání ve výstavbě deskripce. Je třeba nastolit otázky postupů přebírání perspektivy postavy do diskurzu vypravěče či implicitního pozorovatele. Musíme přitom rozlišovat mezi modem pozorovatele, zdůrazňujícím percepční rovinu, a interpreta, tj. takového vnímání okolního světa, které vědomě využívá např. piktoriálních modelů a kulturních/vizuálních konceptů a připravuje tak evokaci či vizualizaci čtenáře. Studie zkoumá tradičně chápanou "objektivitu" neinterpretující postavy a představuje škálu pozorovatelských perspektiv v popisu a rovněž v ekfrázi jako specifickém popisném typu.

    The category of beholder as key mediator of the surrounding world (or its image) in an artwork results from confrontation of verbal and visual descriptivity. The paper focuses on the role of beholder and the influence of processes of her perception on the descriptive structure. It seems inevitable to inquire into the ways and devices of transforming the perspective of a character into narratorial discourse or into that of an implied beholder. Concurrently, it is necessary to differentiate between the mode of beholder where emphasize is on perception, and the mode of interpreter, i. e. such apprehension of the world, which employs e. g. pictorial models and cultural/visual concepts intently in order to induce evocation or visualization in readers. The paper examines the assumed “objectivity” or noninterpretative character of description by displaying a variety of observer’s perspectives in description and also in ekphrasis as a specific type of description.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0237287

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.