Počet záznamů: 1  

Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností po roce 1989. Seminář Sociologického ústavu AV ČR

  1. 1.
    0422216 - SOÚ 2014 RIV cze U - Uspořádání akce
    Šafr, Jiří - Dlouhá, Marie - Bernardyová, Kateřina
    Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností po roce 1989. Seminář Sociologického ústavu AV ČR.
    [Mechanisms of Intergenerational Reproduction of Inequalities. Seminar of Institute of Sociology AS CR.]
    [Praha, 31.10.2013, (W-CST 20/0)]
    Institucionální podpora: RVO:68378025
    Klíčová slova: intergenerational mobility * cultural reproduction * social class
    Kód oboru RIV: AO - Sociologie, demografie

    Rodina, do níž se narodíme, podstatnou měrou předurčuje naše budoucí společenské postavení. Otázkou je, jakými mechanismy k reprodukci statusu dochází, a které naopak napomáhají k mobilitě. Do jaké míry se podílí na dosaženém sociálním statusu vzdělání a třídní postavení rodičů? Jaký typ kulturního kapitálu vede k mezigenerační reprodukci/mobilitě? Zvýhodňuje při získávání pracovní pozice vybavenost sociálním kapitálem? Záleží na výchovném stylu, jaký rodiče uplatňují? A mohou mít vliv psychologické charakteristiky – osobnostní rysy jedince? Na semináři se zaměříme na problematiku mezigeneračního přenosu sociálních nerovností v generaci dospívající po roce 1989, označované někdy jako "Husákovy děti", a to v širším kontextu primární socializace. Vystupující představí svoji studii Mechanismy mezigenerační reprodukce nerovností.

    The seminar dealt with intergenerational transmition of social inequalities during family socialization employing data from the survey "Distinction and Values" (2008) which surveyed cohorts ages 30–34 along with their parents. The results show: 1. strong reproduction of social status/class position and also partly lifestyle (leisure activities) in adulthood – it is determined by class position of parents jointly with family’s accessible resources (social and cultural capital); 2. also these cultural resources (namely active and democratic parenting style and pro-reading climate), though unequally distributed, are efficiently supporting upward mobility from disadvantaged class position. This affirms theoretical model of cultural mobility rather than rigid reproduction. 3. individual factors (reading in childhood, academic performance and educational attainment) and to some extent also non-cognitive personality traits (conscientiousness and emotionally stable personality) contribute to upward mobility. Generally, it stands that culture is important tool in intergenerational struggle to secure advantageous position is social space.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0228388

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.