Počet záznamů: 1  

Nebezpečná literatura? Antologie z myšlení o literární cenzuře

  1. 1.
    0395847 - ÚČL 2014 CZ cze T - Překlad
    Pavlíček, Tomáš (ed.) - Píša, Petr (ed.) - Wögerbauer, Michael (ed.) - Matonoha, Jan - Charypar, Michal - Trnková, Vendula - Havránková, Marie - Janáček, Pavel - Segi, Stefan - Hanus, Ondřej - Hemelíková, Blanka - Šámal, Petr - Pokorná, Magdaléna - Sládková, E. - Beran, Z.
    Nebezpečná literatura? Antologie z myšlení o literární cenzuře.
    [Dangerous literature? Anthology of thinking on literary censorship.]
    [ASSMANN, A.; ASSMANN, J.; BOURDIEU, P.; BUTLER, J.; HOLQUIST, M.; AULICH, R.; BIERMANN, A.; URBAŃSKI, A.; MÜLLER, B.; LOSEV, L.; PATTERSON, A.; BURT, R.; CHARTIER, R.; DARNTON, R.; FIKOVÁ, M.; LOUÉ, T.; WILFERT-PORTAL, B.; BROOK, T.: Studies]. - Brno: Host, 2012. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7294-859-8
    Grant CEP: GA ČR GAP406/10/2127
    Institucionální podpora: RVO:68378068
    Klíčová slova: censorship * literary theory * literary history
    Kód oboru RIV: AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize

    Publikace je komentovaným souborem překladů teoretických a historických studií k tématu literární cenzury, pocházejících z různých jazykových oblastí (německá, anglická, francouzská, polská, ruská). Cílem knihy je zachytit podstatnou proměnu, jíž zkoumání fenoménu cenzury v prostředí humanitních a sociálních věd v posledních desetiletích prošlo, a poukázat na možnosti využití nových přístupů (nejen) v oblasti literární historiografie. Jednotlivé studie zkoumají cenzuru v kontextu kulturní antropologie, analýzy struktur jazyka a diskurzu, systémové literární vědy a teorie komunikace. Kniha reflektuje myšlení stoupenců „nové cenzury“, dekonstruktivistického směru studia společenské regulace a reglementace literatury, stejně jako přístupy, jež se s podněty „nové cenzury“ vypořádávají s kritickým odstupem. Celek doplňují stati předních literárních a kulturních historiků, které spojují analýzu konkrétního kulturního matriálu s problémovým přístupem. Na metodologický přínos jednotlivých studií stejně jako na společenský kontext, ve kterém vznikaly, upozorňuje úvod ke svazku z pera Michaela Wögerbauera. Studie Pavla Janáčka, Magdalény Pokorné a Petra Šámala, která knihu uzavírá (České bádání o tiskové a literární cenzuře; s. 485-532), rozebírá dosavadní bádání o cenzuře tisku a literatury v českých zemích.

    This publication is an annotated collection of translations of theoretical and historical studies on the subject of literary censorship from various language areas (German, English, French, Polish and Russian). It aims to depict the substantial transformation which research into the phenomenon of censorship underwent in the humanities and social sciences over the last few decades and to refer to the options for making use of new approaches in literary historiography and elsewhere. Individual studies examine censorship within the context of cultural anthropology, structural analysis of language and discourse, systemic literary studies and communication theory. The book reflects the thinking of representatives of “new censorship”, the deconstructivist school of studies into the social regulations for literature and its regularization, as well as the approaches for dealing with “new censorship” ideas with critical detachment. It also includes papers by leading literary and cultural historians, who combine an analysis of specific cultural material with a problem-based approach. The methodological contribution of individual studies and the social context in which they were made is detailed in the introduction to the work by Michael Wögerbauer. The study by Pavel Janáček, Magdaléna Pokorná and Petr Šámal which concludes the book (Czech research into press and literary censorship; pp. 485-532), analyses previous research into press and literary censorship in the Czech lands.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0223772

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.