Počet záznamů: 1
Konečně jsem mohl „psát“, jako jsem hrával na klavír. K technologii psaní za časů avantgardy
- 1.0390691 - ÚČL 2013 CZ cze J - Článek v odborném periodiku
Piorecká, Kateřina
Konečně jsem mohl „psát“, jako jsem hrával na klavír. K technologii psaní za časů avantgardy.
[At last I was able to "write" just like I used to play the piano. Writing technology in the age of the avant-garde.]
Tvar. Roč. 24, č. 3 (2013), s. 8-9. ISSN 0862-657X
Institucionální podpora: RVO:68378068
Klíčová slova: Czech literature * avant-garde * typewriter * new technologies
Kód oboru RIV: AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
Studie se zabývá remediací procesu psaní ve 20. letech 20. století. Psací stroj a tradiční postupy psaní se díky technologickému pokroku dostaly do přímé konkurence. Technologie psaní se radikálně změnila i v souvislosti s programovými vystoupeními Karla Teiga a dalších osobností spojených s avantgardním uměleckým svazem Devětsil, pro něž byly nové technologie a nová média (film, rozhlas) klíčovou inspirací tvorby. Vítězslav Nezval sám upozornil, že na psaní básnické skladby Edison (1927) měla technologie psaní na psacím stroji výrazný vliv – po stránce obsahové, ale především tvarové. Pravidelný rytmus psacího stroje inspiroval jedenácti a dvanáctislabičný trochej této básnické skladby.
This study deals with the remediation of the writing process during the 1920s. Thanks to technical progress the typewriter and traditional writing procedures came into direct competition. Writing technology also radically changed in connection with the programmatic performances of Karel Teige and others associated with the avant-garde artistic group Devětsil, for whom the new technologies and new media (film and radio) were a crucial inspiration for their creativity. Vítězslav Nezval himself pointed out that the typewriter technology had a considerable influence on the creation of his poetic composition Edison (1927) – both with regard to the content and in particular to the format. The regular rhythm of the typewriter inspired the eleven-syllable and twelve-syllable trochaic pattern of this poetic composition.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0219585
Počet záznamů: 1