Počet záznamů: 1  

Gender in entrepreneurship in the transformed CEE labour markets. The case of the Czech Republic

  1. 1.
    0316471 - SOÚ 2009 RIV PT eng C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
    Křížková, Alena
    Gender in entrepreneurship in the transformed CEE labour markets. The case of the Czech Republic.
    [Gender v podnikání na transformovaných trzích práce střední a východní Evropy. Případ České republiky.]
    RENT XXII - Research in Entrepreneurship and Small Business Conference: Entrepreneurship as an Engine for Regional Development. Covilhã, Brussel: EIASM, 2008 - (Leitão, J.; Raposo, M.), s. 1-19. ISBN 978-989-654-001-2.
    [Research in entrepreneurship and small business. Covilhã (PT), 20.11.2008-21.11.2008]
    Grant CEP: GA AV ČR IAA700280804
    Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z70280505
    Klíčová slova: Gender in entrepreneurship * CEE labour markets * gender inequality in the labour market
    Kód oboru RIV: AO - Sociologie, demografie

    This paper deals with gender and entrepreneurship in the labour markets of the Central and Eastern Europe after 1989. It is focusing specifically on the case of Czech Republic. The structure of the paper corresponds to a severe shortage of research in this area and the fact that the point of departure for gender research on entrepreneurship is the proposition that women's entrepreneurship is influenced by the position of women in the labour market on the whole. Therefore, (1) I introduce the historical context of entrepreneurship in the CR, (2) offer the theoretical basis of gender in entrepreneurship, (3) the main characteristics of gender structure of the Czech labour market and its dynamics since 1989, and (4) suggest a theoretical background for research of life strategies of women and men entrepreneurs. My research is exploring business tracks as biographies and life strategies with special focus on gendered motivations and gendered structure of small business management.

    Studie se zabývá genderovými vztahy v podnikání na pracovních trzích ve střední a východní Evropě po roce 1989 se zvláštním zřetelem na případ České republiky. Struktura výkladu odpovídá kritickému nedostatku výzkumu genderových aspektů podnikání ve střední a východní Evropě a ČR a faktu, že výchozím bodem genderového výzkumu podnikání byl a je teze, že podnikání žen je ovlivněno pozicí žen na trhu práce jako celku a že to odráží existující genderové nerovnosti a diskriminační bariéry. Proto nejdříve (1) uvádím historický kontext podnikání v ČR, (2) teoretický základ tématu genderu v podnikání, (3) hlavní charakteristiky genderové struktury českého trhu práce a její dynamiky po roce 1989 a (4) navrhuji teoretický rámec pro výzkum životních strategií podnikatelek a podnikatelů. Tento výzkum zkoumá podnikatelské dráhy jako biografie a životní strategie se zvláštním zřetelem na genderové motivace a genderovou strukturu řízení malého podnikání.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0166384

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.