Počet záznamů: 1  

Singer´s formant: Preliminary results of MRI and acoustic evaluations of singers

  1. 1.
    0314820 - ÚT 2009 RIV CZ eng C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
    Švec, J. - Herbst, C. - Havlík, R. - Horáček, Jaromír - Krupa, P. - Lejska, M. - Miller, D.G.
    Singer´s formant: Preliminary results of MRI and acoustic evaluations of singers.
    [Pěvecký formant: Předběžné výsledky vyhodnocení snímků z magnetické rezonance a akustických záznamů při fonaci zpěváků.]
    Interaction and Feedbacks 2008. Praha: Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i., 2008 - (Zolotarev, I.), s. 99-108. ISBN 978-80-87012-15-4.
    [Interaction and Feedbacks 2008 /15./. Praha (CZ), 25.11.2008-26.11.2008]
    Grant CEP: GA ČR GA101/08/1155
    Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z20760514
    Klíčová slova: biomechanics of voice * assesment of human voice quality
    Kód oboru RIV: BI - Akustika a kmity

    Singerś formant is a desirable quality in operatic singing. This study investigates the strategies of two male operatic singers used for achieving the singerś formant. The subjects were asked to produce voice both in naïve and operatic singing quality at the same fundamental frequency for two different vowels [a] and [e]. Changes in the shape of the vocal tract were investigated using magnetic resonance imaging (MRI), and differences in acoustic voice quality were analyzed using sound spectrography. In operatic voice quality the MR images revealed a) lowered larynx, b) raised soft palate, c) flattened tongue and d)straightened spine. Clustering and lowering the formant frequencies was seen in the spectrograms but the strategy was different for the two vowels and the two singers. The data suggest that different anatomical dispositions in singers lead to different strategies for optimizing the voice quality.

    Pěvecký formant představuje žádoucí kvalitu v operním zpěvu. Příspěvek se zabývá strategiemi dvou operních zpěváků, používaných pro realizaci pěveckého formantu. Subjekty fonovaly samohlásky /a:/ a /e:/ bez a s pěveckým formantem při stejné základní frekvenci. Změny ve tvaru vokálního traktu byly sledovány s použitím metody magnetické rezonance a rozdíly v akustické kvalitě hlasu byly analyzovány pomocí spekter ze zvukových nahrávek. Pro operní zpěv ze snímků magnetické rezonance vyplynulo: a) snížení hrtanu, b) zvýšení měkkého patra, c) zploštění tvaru jazyka, d) narovnání páteře. Ze spektrogramu bylo zjištěno snížení formantových frekvencí a jejich klastrování, ale použitá strategie byla pro obě samohlásky i oba zpěváky jiná. Data naznačují, že různé anatomické dispozice zpěváků vedou k různým strategiím optimalizace hlasové kvality.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0165206

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.