Počet záznamů: 1
Komeniologické studie Jana Patočky
- 1.0305543 - FLÚ 2008 RIV CZ cze K - Konferenční příspěvek (tuzemská konf.)
Schifferová, Věra
Komeniologické studie Jana Patočky.
[On the Comeniological Studies by Jan Patočka.]
Jan Patočka, české dějiny a Evropa. Semily: Státní oblastní archiv v Litoměřicích - Státní okresní archiv Semily, 2007 - (Navrátil, I.; Hermann, T.), s. 95-101. Z Českého ráje a Podkrkonoší. Supplementum, 12. ISBN 978-80-86254-16-6. ISSN 1211-975X.
[Jan Patočka, české dějiny a Evropa. Vysoké nad Jizerou (CZ), 01.06.2007-02.06.2007]
Grant CEP: GA ČR(CZ) GA401/07/1457
Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z90090514
Klíčová slova: Jan Patočka * J. A. Comenius * Philosophy of education
Kód oboru RIV: AA - Filosofie a náboženství
Příspěvek pojednává o komeniologické koncepci Jana Patočky. Patočka ve svém více než třicetiletém komeniologickém bádání hledal odpověď na otázku, jakou pozici zaujímá Komenský v evropském myšlení. Přínos Komenského spatřoval především ve vytvoření systematické filosofie výchovy a založení systematické pedagogiky. Výchova je pro Komenského cesta k všeobecnému návratu k všeobecnému řádu a panharmonii. Komenského labyrint je podle Patočky i labyrintem dnešního lidstva. Také my dnes potřebujeme pedagogiku universální konverze, jejímž předobrazem je podle Patočky Komenského Vševýchova.
The paper concentrates on the topic of Patočka´s Comeniological conception. Patočka, in his lifelong work on Comenius, sought an answer to the question what position Comenius occupies in the development of European thinking. He saw Comenius´ contribution above all to be in his creation of a systematic philosophy of education and in his founding of a systematic pedagogy. Education is for Comenius a way in which mankind may be returned to the path of general order and panharmony. Comenius´ labyrinth is, in Patočka´s view, also the labyrinth of modern humanity. As a result we need, even today, a pedagogy of the universal conversion, the prototype of which is, according to Patočka, Comenius´general education.
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0158793
Počet záznamů: 1