Počet záznamů: 1
Aircrew exposure monitoring: results of 2001 to 2003 studies
- 1.0100845 - UJF-V 20045094 RIV GB eng J - Článek v odborném periodiku
Spurný, František - Turek, Karel - Vlček, Bohumil - Dachev, Ts.
Aircrew exposure monitoring: results of 2001 to 2003 studies.
[Monitorování ozáření posádek letadel: výsledky studií z let 2001 až 2003.]
Radiation Protection Dosimetry. Roč. 110, 1-4 (2004), s. 351-355. ISSN 0144-8420. E-ISSN 1742-3406
Grant CEP: GA AV ČR KSK4055109
Grant ostatní: EC project(XE) FIGM-CT2000-00068
Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z1048901
Klíčová slova: aircrew * detector * spectrometer
Kód oboru RIV: BG - Jaderná, atomová a mol. fyzika, urychlovače
Impakt faktor: 0.617, rok: 2003
Aircrew exposure represents one of the recent subjects of occupational individual dosimetry. Since 1991 many new results have been found; there is however a need to gather further data on this exposure and its variation with geomagnetic position, solar activity and flight route parameters. Since 2001, many individual and six long-term monitoring programmes have been conducted onboard aircraft of Czech Airlines (CSA). In these programmes, a Si-diode spectrometer was fixed in an aircraft. Together with it, passive dosemeters: thermoluminescent detector, track-etch based neutron dosemeter and linear energy transfer spectrometer were exposed. More than 700 regular commercial flights were monitored in this manner. CSA supplied us also with full navigation data, which allowed us to calculate the exposure levels using EPCARD 3.2 and CARI6 codes
Ozáření posádek letadel představuje jeden z nových problémů osobní dozimetrie profesionálů. Od r. 1991 bylo získáno mnoho nový poznatků; je potřeba shromáždit další data o této expozici a její proměnlivosti s geomagnetickou polohou, sluneční aktivitou a parametry letových tras. Od r. 2001se uskutečnilo mnoho individuálních a 6 dlouhodobých programů měření na palubě letadel ČSA. V těchto programech byl umístěn v letadle spektrometr s Si-diodou. Společně s ním byly ozářeny pasivní dosimetry: termoluminiscenční detektor a detektor stop jako neutronový dosimetr a spektrometr lineárního přenosu energie. Tímto způsobem bylo monitorováno přes 700 pravidelných komerčních letů. ČSA nám také poskytla letová data, která umožnila vypočítat úrovně ozáření pomocí EPCARD 3.2 a CAR16 kódů
Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0008331
Počet záznamů: 1