Počet záznamů: 1  

Episodická paměť pro virtuální postavy

  1. 1.
    0099776 - PSÚ 2008 RIV CZ cze C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
    Pešková, K. - Brom, C. - Lukavský, Jiří
    Episodická paměť pro virtuální postavy.
    [Episodic memory for virtual beings.]
    Kognice a umělý život VII. Opava: Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta, 2007 - (Kelemen, J.; Kvasnička, V.; Pospíchal, J.), s. 263-273. ISBN 978-80-7248-412-6.
    [Kognice a umělý život /7./. Smolenice (SK), 28.05.2007-31.05.2007]
    Grant CEP: GA ČR(CZ) GA406/06/1772
    Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z70250504
    Klíčová slova: episodic memory * virtual beings * simulations of memory processes
    Kód oboru RIV: AN - Psychologie

    Episodická paměť je z psychologického hlediska pamětí na osobní události. Problematika episodické paměti v kontextu virtuálních lidí zatím nebyla příliš studována, navzdory tomu, že je poměrně klíčová pro věrohodnost postav z výukových simulací, virtuálního dramatu a určitého typu počítačových her. Postava bez episodické paměti například nedokáže odpovědět na otázku, co dělala včera, a bude mít problém s delším přerušováním úkolů, protože jí informace o přerušeném úkolu vymizí z krátkodobé paměti. Příspěvek předkládá původní symbolický model episodické paměti pro virtuálního člověka vycházející z Gibsonovy teorie afordancí a diskutuje prototypovou implementaci. Zabývá se jak aspekty uvěřitelnosti, například tím, jestli postava dokáže odvyprávět svůj „denní příběh“, tak technickými otázkami ohledně velikosti paměti a rychlosti přístupu. Příspěvek se též dotýká fenomenologického rozměru modelu a dále diskutuje rozdíly mezi zapomínám episod, jak ho popisuje psychologie, a zapomínáním navrženým v modelu.

    Episodic memory is from the psychological point of view the memory for personal events. The problems of episodic memory in virtual humans haven't been studied deeply yet, despite it is a key aspect of virtual beings' believability in simulations, virtual drama or some computer games. The character without episodic memory can't answer simple questions, e.g. what he did the day before, and it will suffer problems, when it is interrupted because the information on interrupted task will disappear from memory. In this report the model of symbolic episodic memory for virtual beings based on Gibson's affordance theory is introduced and the prototype implementation is presented. The believability aspects are discussed e.g. whether the character can reproduce his day story and also the technical parameters (memory, access speed) are reported. The report mentions the phenomenological dimension of the model, and the differences between event forgetting in psychology and in the model are compared.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0158287

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.