Počet záznamů: 1  

The demographic challenge of the interconnected education and pension system in the Czech Republic

  1. 1.
    0083490 - NHÚ 2008 RIV CZ eng J - Článek v odborném periodiku
    Slobodyan, Sergey - Vinogradov, Viatcheslav
    The demographic challenge of the interconnected education and pension system in the Czech Republic.
    [Demografický problém propojeného vzdělávacího a penzijního systému v České republice.]
    CERGE-EI Working Paper Series. -, č. 326 (2007), s. 1-19. ISSN 1211-3298
    Grant CEP: GA MŠMT LC542
    Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z70850503
    Klíčová slova: public education * demographic development * pay-as-you-go pensions
    Kód oboru RIV: AH - Ekonomie
    http://www.cerge-ei.cz/pdf/wp/Wp326.pdf

    In their recent paper, Boldrin and Montes (2005) show that if borrowing for education is not possible, then a combined public education and pension system that uses lump sum taxes and transfers can replicate the first-best decentralized allocation achieved in an economy without taxes where borrowing for human capital accumulation (education) is allowed. Taking into account that such borrowing is either absent or inefficient in many countries, a combined public education/public pensions scheme in such countries might prove to be welfare enhancing. Guided by this theoretical framework, we calibrate the parameters of an interconnected pension and education system for the Czech Republic under different demographic scenarios and fiscal rules. We also model the impact of an increase in the retirement age and of a hypothetical imbalance of pensions or educational transfers.

    V nedávném článku Boldrin a Montes (2005)ukazují, že když nejsou možné půjčky na vzdělání, může kombinace veřejného vzdělávání a penzijního systému, který používá daň z hlavy a transfery, replikovat nejlepší decentralizované rozdělení investic získané v ekonomice bez daní, kde je umožněno vypůjčit si za účelem akumulace lidského kapitálu (vzdělání). Když vezmeme v úvahu, že možnost takových půjček je v mnoha zemích chybějící nebo nefunkční, kombinovaný veřejný vzdělávací a penzijní systém může vest ke zvýšení blahobytu. Tento teoretický rámec používáme ke kalibraci parametrů propojeného penzijního a vzdělávacího systému pro Českou republiku v několika různých scénářích demografického vývoje a daňové politiky. Také modelujeme vliv zvýšení věku odchodu do důchodu a hypotetického znerovnovážnění důchodů nebo příspěvků na vzdělávání.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0146713

     
    Název souboruStaženoVelikostKomentářVerzePřístup
    Wp326.pdf0289.4 KBVydavatelský postprintpovolen
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.