Počet záznamů: 1  

Mezi houfy lotrův se pustiti. České cestopisy o Egyptě 15. - 17. století

  1. 1.
    0021778 - FLÚ 2006 RIV CZ cze M - Část monografie knihy
    Storchová, Lucie
    "Mezi houfy lotrův se pustiti..." Cizí, orientální a "mahumetánský" Egypt v českých cestopisech 15. - 17. století.
    [„Setting out to crowds of villains…“ Strange, oriental an Moslem Egypt in Bohemian travel books from 15th to 17th century.]
    Mezi houfy lotrův se pustiti. České cestopisy o Egyptě 15. - 17. století. Praha: SET OUT, 2005 - (Storchová, J.), s. 407-445. Čeští cestovatelé v Orientě a v Egyptě. ISBN 80-86277-44-5
    Grant CEP: GA AV ČR KJB9101301
    Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z90090514
    Klíčová slova: Bohemian humanism * travel books * Egypt
    Kód oboru RIV: AB - Dějiny

    Text je doprovodnou studií k edici českých raně novověkých cestopisů o Egyptě. Autorka nalyzuje konkrétní cestopisné relace z 15. – 17. století a soustřeďuje se na různé intertexty, které determinovaly způsoby dobového vypovídání o Orientu, a především na fenomén tzv. premoderního orientalismu (Z. Sardar). Na příkladu Harantova cestopisu „Cesta z království českého“ z počátku 17. století analyzuje různé orientalizující výpovědi o islámu, egyptské společnosti a orientálním těle. To je v textu tématizováno jak v uchopitelné/civilizované formě tak v podobě divokého, nečistého a zvráceného těla kočkovníků definovaného pomocí zvířecích charakteristik a metafor.

    The article is a part of the voluminous edition of Bohemian early modern travel books on Egypt. The author analyzes concrete travel reports from 15th to 17th century and focus on various intertexts determinating the contemporary modi of talking and writing about Orient. She pays a special attention to the phenomenon of so-called premodern orentalism. In the travel book „Voyage from the Bohemian Kingdom“ by K. Harant from the very beginning of the 17th century she exemplifies „orientalising“ statements about Islam, Egyptian society and Oriental body of the period. The latter is referred in two ways in the text – firstly as a civilised body disposing a special form of intelligibility for European travellers, secondly as a wild, dirty and perverse body of bedouins defined in terms and metaphors of bestiality.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0110663

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.