Počet záznamů: 1  

Soužití šlechtice na studiích a jeho vychovatele v době předbělohorské na příkladu Šimona Proxena ze Sudetu a Julia Šlika z Holíče a Pasounu

  1. 1.
    0507806 - FLÚ 2020 RIV CZ cze J - Článek v odborném periodiku
    Podavka, Ondřej
    Soužití šlechtice na studiích a jeho vychovatele v době předbělohorské na příkladu Šimona Proxena ze Sudetu a Julia Šlika z Holíče a Pasounu.
    [Co-existence of a Studying Nobleman and his Tutor in the period Before the Battle of White Mountain on the Example of Simon Proxenus a Sudetis and Julius Šlik of Holíč and Pasoun.]
    Folia Historica Bohemica. Roč. 33, č. 2 (2018), s. 397-421. ISSN 0231-7494
    Institucionální podpora: RVO:67985955
    Klíčová slova: tutors * Simon Proxenus a Sudetis * Julius Šlik of Holíč and Pasoun * Paris * Grand Tours * travel journals
    Obor OECD: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
    Způsob publikování: Omezený přístup

    Vychovatelé šlechtických chlapců v raném novověku měli poměrně významnou úlohu při jejich vzdělávacím procesu. Na jeho počátku působili především jako vyučující, později, během cest jejich svěřenců za vzděláním, měli i další povinnosti při organizaci a hmotném zajištění cest a celkovém dohledu na mladého šlechtice. Cestovní deník jednoho z takových vychovatelů, Šimona Proxena ze Sudetu (asi 1532‒1575), je ojedinělým pramenem dokumentujícím jeho vychovatelskou praxi a vzájemné soužití s jeho svěřencem, Juliem Šlikem z Holíče a Pasounu (asi 1544‒1575) během studií v Paříži v letech 1563‒1564. Ačkoli byla Šlikova povaha obtížně zvladatelná a jeho přístup ke studiu problematický, umožnilo Proxenovi celkem čtyřleté vychovatelské působení získat doktorát z práv, který mohl po návratu zúročit v úřadu rady nad apelacemi.

    Tutors of young noblemen played a fairly important role in the educational process during the Early Modern Age. At the beginning, they acted mainly as teachers, but later on as their charges started to travel for educational purposes their duties broadened, since they had to organize the journeys, secure its material aspects and to generally oversee the young nobleman. The travel journal of one of those tutors – Simon Proxenus a Sudetis (around 1532–1575) – represents a unique source documenting his tutorial practice and a mutual co-existence with his charge – Julius Šlik of Holíč and Pasoun (around 1544–1575) – during his studies in Paris in the period 1563–1564. Although Šlik’s character was difficult to tame and his attitude towards studying rather problematic, Proxenus’s four-year tutorial activity enabled Šlik to obtain a doctor’s degree in law that he could make a good use of upon his return when he took an employment in the office of the counsel for appeals.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0298773

     
     
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.