Počet záznamů: 1  

Příběhy exilu. Osudy exulantů z území bývalého Ruského impéria v meziválečném Českslovensku.

  1. 1.
    0502689 - SLÚ 2019 RIV CZ cze, eng, rus M - Část monografie knihy
    Jančárková, Julie
    Nikolaj Okuněv a výstava ruského umění v dobovém kontextu.
    [Nikolay Okunyev and his exhibition of Russian art in its contemporary context.]
    Příběhy exilu. Osudy exulantů z území bývalého Ruského impéria v meziválečném Českslovensku.. Praha: Památník národního písemnictví, 2018 - (Hauser, J.; Velemanová, V.), s. 242-257. ISBN 978-80-87376-49-2
    Institucionální podpora: RVO:68378017
    Klíčová slova: Okunyev, Nikolay * exhibition * Slavonic Institute in Prague * Goncharova, Natalia * Larionoff, Micael * Russian emigrant paining
    Kód oboru RIV: AJ - Písemnictví, masmédia, audiovize
    Obor OECD: Specific literatures

    Článek je věnován Retrospektivní výstavě ruského malířství a sochařství 18.–20. století, která byla pořádaná před více než 80 lety Slovanským ústavem v Praze a ruským emigrantem Nikolajem Okuněvem. Expozice se uskutečnila na pozadí složitých historických změn – právní uznání SSSR ze strany Československa s sebou přineslo i změny politického charakteru. Autorka popisuje jednání pracovní komise a demonstrativní odchod z ní několika členů, jenž se snažili prosadit spolupráci ze SSSR, časové skluzy a samotnou výstavu. Ta se stala největší a nejhodnotnější ze všech výstav ruského umění v Československu. Díky zmíněným problémům neprávem byla podceněna a její význam v kulturních dějinách státu nebyl určen správně.

    The article is devoted to the Retrospective Exhibition of Russian Painting and Sculpture from 18 to 20 centuries. The Slavonic Institute in Prague and the emigrant from Russian empire Nikolay Okunyev organised this event more than 80 years ago. A historical context of this event was created with some complex political changes. The Czechoslovakia recognised legally the USSR in that time and changed its behaviour to the Russian emigration for the political reasons. The author investigates all circumstances concerning an activity of the working committee of the exhibition and a demonstrative resignation of its several members, who tried to enforce cooperation with the USSR, a derangement of terms. The article deals with the exhibition itself which can be account for the largest and most valuable of all exhibitions of Russian art in the history of Czechoslovakia. The historical and cultural value of Okunyev’s exhibition was unduly underestimated for the political reasons mentioned above. According to the author an importance of this event in the cultural history of the Czech State was not estimated properly.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0294631
     
Počet záznamů: 1