Number of the records: 1  

Majster Pavol z Levoče. Ruky a zlato v službe ducha

  1. 1.
    SYSNO ASEP0489288
    Document TypeM - Monograph Chapter
    R&D Document TypeMonograph Chapter
    TitleMalířské materiály a technika Majstra Pavla z Levoče na základě studia vybraných děl
    TitlePainting materials and techniques of Master Paul from Levoča based on the study of selected artworks
    Author(s) Hradilová, J. (CZ)
    Hradil, David (UACH-T) RID, SAI
    Source TitleMajster Pavol z Levoče. Ruky a zlato v službe ducha. - Bratislava : Slovenské národné múzeum-Historické múzeum, 2018 / Novotná M. ; Piatrová A. - ISBN 978-80-8060-415-8
    Pagess. 63-71
    Number of pages9 s.
    Number of pages219
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountrySK - Slovakia
    KeywordsLate-Gothic art ; materials research ; painting technique ; X-ray fluorescence ; gilding ; Alunite
    Subject RIVAL - Art, Architecture, Cultural Heritage
    OECD category6.5 Other Humanities and the Arts
    Institutional supportUACH-T - RVO:61388980
    AnnotationTechnická výstavba děl Majstra Pavla je prezentována jak použitím tradičních postupů, tak i určitým novátorstvím experimentováním při volbě nově dostupných materiálů i technologii. Bravurně například využíval techniku pozlacování v kombinaci s lazurní malbou. Výskyt alunitu, minerálu dokládajícího hydrotermální původ kaolinu (bílé hlinky) v podkladové vrstvě soch ale i v deskové malbě na Oltáři sv. Janů z farního kostela sv. Jakuba v Levoči, podporuje představu čilých obchodních vztahů s Tokajskou vinařskou oblastí v dnešním Maďarsku. Tento minerál je součástí bílých jílových hornin, na kterých se víno pěstuje i dnes. Bílá hlinka (kaolinit spolu s alunitem) musela být ve středověku dopravována do dílny Majstra Pavla přímo z Tokaje. Specifický materiál byl použit také v malbě krve Ukřižovaného Krista z Lipan - šlo o transparentní lak s vlákny (nejspíše ovčí) vlny obarvenými mořenou (Rubia tinctorum L.). Příprava takového transparentního laku je známá např. z německých ale i nizozemských receptur 15. století. Prezentované výsledky vycházejí jak z cíleného výzkumu mikrovzorků, tak i z detailního neinvazivního screeningu děl metodou mobilní rtg. fluorescence. Tato metoda je vhodná například k rychlé identifikaci kovových fólii nebo pigmentů nejstarší originální malby.
    Description in EnglishThe technical construction OI Master Paul's works is presented using both traditiona methods and some innovations experimenting with the selection of newly available materials and technologies. For example, he brilliantly used the gilding technique in combination with glazing. The occurrence of alunite, a mineral confirming the hydrothermal origin of kaolin (white earth) in ground avers of sculptures and panel paintings on St. Johns' Altar i from the St. Jacob's parish church in Levoča, supports the idea of an intense business relationship with the Tokay Wine region in today´s Hungary. This mineral is contained in white clay rocks, where wine is grown even today. White clay (kaolinite and alunite) had to be transported to the workshop of Master Paul directly from Tokay in the Middle Ages. Other specific material was used in the blood painting of the Crucified Christ from Lipan - it was a transparent lake with (probably sheep) wool fibres dyed by madder (Rubia tinctorum L.). The preparation of such a transparent lake is known, for example, from the 15th century German and Dutch recipes. Here presented results are based on targeted research of microsamples, as well as on detailed non-invasive screening by portable X-ray fluorescence analyser. This method is suitable, for example, for the fast identification of metallic foils or inorganic pigments of the o dest (original) painting.
    WorkplaceInstitute of Inorganic Chemistry
    ContactJana Kroneislová, krone@iic.cas.cz, Tel.: 311 236 931
    Year of Publishing2019
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.