Number of the records: 1  

Mezinárodněprávní rámec sankcí a jejich uplatnění v praxi

  1. 1.
    0458515 - ÚSP 2017 RIV CZ cze J - Journal Article
    Mrázek, Josef
    Mezinárodněprávní rámec sankcí a jejich uplatnění v praxi.
    [Sanctions under International Legal Framework and their Application in Practice.]
    Právník. Roč. 155, č. 1 (2016), s. 29-50. ISSN 0231-6625
    Institutional support: RVO:68378122
    Keywords : sanctions * countermeasures * responsibility
    Subject RIV: AG - Legal Sciences

    Úloha jednostranných a kolektivních sankcí podle mezinárodního práva vzrostla po ukončení
    „studené války“. Existují nové režimy „chytrých“ a „cílených“ ekonomických, finančních i osobních sankcí.
    Zcela novým fenoménem je dopad sankcí na nestátní aktéry. Pojem „sankcí“ se tradičně používá na opatření
    RB podle čl. 41 a 42 Charty OSN.Podle převažujícího názoru je nutno rozlišovat pojem „sankce“ a „protiopatření“
    podle Návrhu článků o odpovědnosti států.Regionální organizace mohou přijímat sankce vůči
    svým vlastním členům, pokud to statut organizace připouští. Proti třetím státům může regionální organizace
    uplatňovat sankce se zmocněním RB. Je kontroverzní, zda třetí stát může použít sankce v případě
    porušení závazků erga omnes, pokud nejde o závažné porušení takového závazku. Je zapotřebí, aby obsah
    sankcí stricto sensu byl i nadále seriózně analyzován, zvláště pak s ohledem na „protiopatření“ a praxi
    států.

    The role of unilateral and collective sanctions in international has been increasing after
    the ending of the “Cold War”.New regimes of “smart” and “targeted” economic, financial and personal
    sanctions have been developed. Quite a new phenomenon is the impact of sanctions on non-State
    actors. The term “sanctions” is traditionally employed to indicate measures taken by the SC Art. 41 and
    42 of the UN Charter.“Sanctions” according to prevailing views differ from the notion “countermeasures”
    as stipulated by the ILC Draft Articles on Responsibility of States.Regional organizations may
    take sanctions against their own members, if their statute presumes it. Against third states they may
    impose sanctions legally with authorization of the UNSC. It is controversial whether third states may
    resort to sanctions in case of a violation of obligations erga omnes, if this violation is not of serious
    gravity. The legal content of sanctions stricto sensu remains still to be seriously analyzed, especially
    with regard to “countermeasures” and the practice of states.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0258780

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    prav_2016_1_Mrázek.pdf7202.2 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.