Number of the records: 1  

Sociolekty v různých sférách komunikace

  1. 1.
    0584406 - ÚJČ 2024 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Hoffmannová, Jana
    Sociolekt mladých lidí ve třech současných prózách.
    [Sociolects of young people in three contemporary fictions.]
    Sociolekty v různých sférách komunikace. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2023 - (Čechová, M.; Spěváčková, M.), s. 188-199. ISBN 978-80-261-1194-8
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA19-21523S
    Institutional support: RVO:68378092
    Keywords : sociolect * youth talk * three contemporary fictions * Common Czech * semantic and thematic domains of vocabulary * expressiveness * vulgarisms * dialogues * vivid expressions * allusion
    OECD category: Linguistics
    https://doi.org/10.24132/ZCU.2023.11948

    Kapitola se zabývá vyjadřováním mladých lidí, jak je ztvárněno ve třech úspěšných a oceňovaných dílech současných českých prozaiků. Jsou to Hana D. Lehečková (Poupátka), Iva Hadj Moussa (Démon ze sídliště) a Radim Bártů (Poslední pomazlení). Klade si otázku, zda sociolekt současné mládeže lze aspoň do jisté míry poznat i z jeho reflexe v soudobé beletrii. Zaměřuje se na příznačné prostředky lexikální (ve vazbě na určité sémanticko-tematické okruhy), věnuje pozornost i užívání vulgarismů. Na druhé straně neopomíjí ani další složky výstavby textů, kterými se jazyková „syrovost“ a razantní expresivita vyvažuje či kompenzuje: např. využití dramatických dialogů, rozvinutých přirovnání a dalších obrazných vyjádření, nebo aluze k dobovému kontextu kulturnímu, politickému i sportovnímu.

    This chapter examines the way young people express themselves as depicted in three successful and critically acclaimed works by contemporary Czech authors: Hana D. Lehečková (Poupátka), Iva Hadj Moussa (Démon ze sídliště) a Radim Bártů (Poslední pomazlení). It poses the question whether the current youth sociolect can be to a certain degree identified through its reflection in contemporary fiction. The focus is on lexical means (in relation to selected semantic and thematic domains) and pays attention to the use of vulgarisms as well. Additionally, it does not neglect certain aspects of text construction, where the language “crudeness” and aggressive expressiveness are balanced and compensated. For example, use of dramatic dialogues, rich similes and other vivid expressions, or allusions towards the temporary cultural, political, and sport context.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0352408

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.