Number of the records: 1  

Rozdíly nákladnosti vysokoškolského výzkumu mezi vědními oblastmi: jak moc se liší od „KENů“ ve výuce?

  1. 1.
    0573286 - NHÚ 2024 RIV CZ cze V - Research Report
    Srholec, Martin
    Rozdíly nákladnosti vysokoškolského výzkumu mezi vědními oblastmi: jak moc se liší od „KENů“ ve výuce?.
    [Differences in the costs of research in higher education across scientific fields: how different are they from „KENs“ in teaching?]
    Praha: Národohospodářský ústav AV ČR, v. v. i., 2023. 36 s. Studie IDEA, 8/2023. ISBN 978-80-7344-677-2
    Institutional support: RVO:67985998
    Keywords : social sciences and humanities * R&D * wages
    OECD category: Applied Economics, Econometrics
    https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_08_2023_KENy/files/extfile/IDEA_Studie_08_2023_KENy.pdf

    Na téma nízkých mezd v oblasti sociálních a humanitních věd bylo v poslední době hodně řečeno a napsáno. Akademici proti tomu už i demonstrovali v ulicích a začalo se dokonce mluvit o stávce. Ačkoliv řešení vypadá v nedohlednu, jeden pozitivní výsledek tomu nelze upřít. Začalo se totiž konečně mluvit o tom, jestli tzv. koeficienty ekonomické náročnosti (KEN), podle kterých již třicet let rozděluje MŠMT hlavní část dotace na vysokoškolskou výuku, nepotřebují aktualizovat. Cílem této studie je porovnat rozptyl těchto KENů s rozdíly v nákladnosti akademické činnosti, která má k vysokoškolské výuce nejblíže, což je bezesporu výzkum a vývoj (VaV). Nesnažíme se spočítat nové KENy – což by bylo žádoucí, ale není v rámci nám dostupných dat a zdrojů proveditelné – nýbrž alespoň rámcově zjistit, do jaké míry se současné KENy liší od proporcí pozorovaných ve VaV.

    Much has been said and written recently about low wages in the social sciences and humanities. Academics have demonstrated in the streets about it, and there has even been talk of a strike. Although a solution seems to be out of sight, one positive outcome cannot be denied. Discussion has finally begun on whether the so-called „koeficienty ekonomické náročnosti“ (KEN), on the base of which the Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS) distributes the main part of the subsidy for teaching in higher education over the past thirty years needs to be updated. This study compares the dispersion of KENs with the differences in costs of the academic activity closest to higher education teaching, which is undoubtedly research and development (R&D). We are not attempting to recalculate the KENs - which would be desirable, but is not feasible with the data and resources available to us - but at least to approximate the extent to which current KENs differ from the costs observed in R&D.
    Permanent Link: https://hdl.handle.net/11104/0343753

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.