Number of the records: 1  

Míšení žánrů, stylů a diskurzů v internetové komunikaci

  1. 1.
    0558359 - ÚJČ 2023 RIV CZ cze B - Monography
    Homoláč, Jiří - Mareš, P. - Hoffmannová, Jana - Jílková, Lucie - Kopecký, Jakub - Mrázková, Kamila
    Míšení žánrů, stylů a diskurzů v internetové komunikaci.
    [Mixing genres, styles and discourses in internet communication.]
    Praha: Academia, 2022. 375 s. Lingvistika. ISBN 978-80-200-3319-2
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA18-08651S
    Institutional support: RVO:68378092
    Keywords : Computer-mediated communication * social media * discourse analyses
    OECD category: Linguistics

    Elektronická média přinášejí nové možnosti pro lidskou komunikaci a vedou k podstatným proměnám jejích podob. Publikace se zabývá jazykem a výstavbou internetových textů, jejich rostoucí spontánností a neformálností, oscilací mezi mluveností a psaností, spisovností a nespisovností, mezi veřejným a soukromým, střídáním a míšením jazyků, žánrů a stylů. Jako podstatné vlastnosti internetové komunikace vyzdvihuje hypertextovost, interaktivitu a multimodalitu (užívání emotikonů, obrázků, videí). Pro účastníky této komunikace je charakteristická potřeba sebeprezentace, spojená s kreativitou a hravostí, ale současně i potřeba kontaktu s jinými uživateli. Autoři analyzovali rozsáhlé soubory aktuálních dat (z let 2018–2021) a věnovali pozornost zvláště internetovým filmovým recenzím, online psaným sportovním přenosům, komunikaci institucí na Twitteru, utváření zdvořilostních norem na této síti a vlogům o veřejném dění na YouTube.

    Electronic media bring new possibilities for human communication and lead to significant changes in its forms. The book deals with the language and construction of Internet texts, their increasing spontaneity and informality, the oscillation between the spoken and the written, between standard and non-standard language, between public and private, the switching and mixing of languages, genres and styles. It highlights hypertextuality, interactivity and multimodality (use of emoticons, images, videos) as essential features of Internet communication. The participants in this communication are characterized by the need for self-presentation, associated with creativity and playfulness, but also by the need for contact with other users. The authors analysed large datasets (from 2018-2021), paying particular attention to online film reviews, online written sports broadcasts, institutional communication on Twitter, the formation of politeness norms on the network, and public-affairs vlogs on YouTube.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0332310

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.