Number of the records: 1  

Jak jsme zkonstruovali svou vlastní mysl

  1. 1.
    0428242 - FLÚ 2015 RIV CZ cze B - Monography
    Peregrin, Jaroslav
    Jak jsme zkonstruovali svou vlastní mysl.
    [How we have constructed our minds.]
    Praha: Dokořán, 2014. 164 s. ISBN 978-80-7363-590-9
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA13-20785S
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : mind * brain * introspection * behaviorism * cognitive revolution
    Subject RIV: AA - Philosophy ; Religion

    Současné názory na povahu lidské mysli, jak nám je zprostředkovává kognitivní věda či filosofie mysli, oscilují mezi dvěma extrémními polohami: jednou z nich je názor, že mysl je prostě činnost mozku; druhý je pak názor, že mysl jakožto prostor obsahující myšlenky, pocity ap. je spíše jenom jakýsi metaforický obraz, je to konstrukt, který je výsledkem nějakých našich 'interpretačních praktik'. Tyto názory se zdají navzájem vylučovat; a přitom každý z nich se zdá mít v něčem pravdu: zdá se být nepochybné, že mysl je nějak reálná a je věcí mozku; ale zdá se tomu být i tak, že to, že náš normální hovor o mysli se vztahuje k něčemu, co se nikde hmatatelně nevyskytuje. V této knize hájíme názor, že tyto dva pohledy jsou slučitelné; že tedy můžeme (a měli bychom) přijmout názor, že to, čemu říkáme mysl, jsme sice zkonstruovali, ale přesto je to navýsost reálná věc.

    Current views of the nature of human mind, which can be found within cognitive science or philosophy of mind, oscillate between two extreme positions: one of them is the view that mind is simply a functioning of the brain; the other is that the mind as a space containing thoughts feelings etc. is merely a metaphoric picture, it is a construct that results from our 'interpretational practices'. These views appear to contradict each other; and yet each of them seems to be in some respect true: it appears indubitable that the mind is somehow real and that it is a functioning of the brain; and yet it seems also that our normal talk about mind refers to something that tangibly occurs nowhere. In this book we defend the view that these two views are compatible; and thus that we may (and we should) accept the view that what we call mind, though we have constructed it, is an utterly real entity.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0233643

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.