Number of the records: 1  

Hudební a taneční folklor v ediční praxi

  1. 1.
    0372682 - EÚ 2012 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Vejvoda, Zdeněk
    Edice lidové instrumentální hudby v českých zemích.
    [Edition of folk instrumental music in the Czech lands.]
    Hudební a taneční folklor v ediční praxi. Praha: Etnologický ústav AV ČR, v. v. i, 2011 - (Uhlíková, L.; Toncrová, M.; Procházková, J.; Beránková, H.; Traxler, J.; Vejvoda, Z.; Thořová, V.; Stavělová, D.; Matuszková, J.; Fiala, J.; Blahůšek, J.; Urbancová, H.; Lechleitner, G.), s. 91-116. Kultura - společnost - tradice, 4. ISBN 978-80-87112-57-1
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z90580513
    Keywords : folk instrumental music * Bohemia * Moravia * music collection
    Subject RIV: AC - Archeology, Anthropology, Ethnology

    Ediční praxi lidové instrumentální hudby od druhé poloviny 19. století až do současnosti charakterizuje především nesoustavnost, neustálená metodologie a značná závislost na formách a ideových záměrech vydávání písňového a tanečního folkloru. Důvodem je především značná torzovitost historických pramenů české, moravské a slezské lidové hudby. Teprve nečetné ediční počiny posledního půlstoletí, mj. v souvislosti s vývojem a dostupností zvukového záznamu, lépe postihují zvláštnosti zápisu nástrojové hudby a prezentují ji v odpovídajícím dobovém společenském a kulturním kontextu. Kapitola přináší stručný úvod do problematiky zápisů instrumentální hudby, komentuje proměny vztahu sběratelů a vydavatelů hudebního folkloru k lidové nástrojové hudbě Čech, Moravy a Slezska od první poloviny 19. století do současnosti. Výběrový přehled edic lidové instrumentální hudby je rozdělen podle historických sestav lidové hudby (smyčcové sestavy s dudami/gajdami či klarinetem, cimbálové muziky, štrajchové a dechové kapely) a u zápisů sólových nástrojů podle nástrojových typů.

    The editions of folk instrumental music in the Czech Lands are marked by an unsystematic approach with no set methodology, and a considerable dependence on the forms and ideological intentions of the song and dance folklore publication. The reason for this lies mainly with the considerably fragmentary character of the historical resources of Bohemian, Moravian, and Silesian folk music. During the last fifty years, here have only been several occasions when the idiosyncratic nature of instrumental music recording has managed to reflect the corresponding period, social and cultural context. The availability of recordings has contributed to this. This chapter contains a brief introduction to the difficulties with instrumental music recording; it outlines the changes that have occurred in the relationship that collectors and publishers have with the folk instrumental music in Bohemia, Moravia, and Silesia from the first half of the 19th century until now. This overview of folk instrumental music editions is divided according to the historical composition of music bands (string compositions with a bagpipe or a clarinet, cimbalom music bands, string and brass music bands), and according to the types of instruments in the cases of solo instrumental records.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0205938

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.