Number of the records: 1  

Problem posing in teacher training and as a research object in didactics: two complementary perspectives

  1. 1.
    0331700 - MÚ 2010 RIV IT eng C - Conference Paper (international conference)
    Tichá, Marie
    Problem posing in teacher training and as a research object in didactics: two complementary perspectives.
    [Tvoření úloh v přípravě učitelů a jako předmět didaktiky matematiky: dva doplňující se pohledy.]
    Quaderni di Ricerca in Didattica. Palermo: GRIM, 2009 - (Di Paola, B.), s. 445-449. ISSN 1592-5137.
    [CIEAEM 61. Quebeck (CA), 26.07.2009-31.07.2009]
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA406/08/0710
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z10190503
    Keywords : mathematical education * teachers training * subject didactical competence * problem posing
    Subject RIV: AM - Education

    The exploration of ways leading to improvement of professional competences are in the center of our attention. Namely the development of subject didactic competence, i.e. the knowledge of mathematics, the possibilities of its didactic treatment and the ability to apply this knowledge in teaching. The experience proves that development of the ability to pose problems is very productive. We understand problem posing as the aim as well as the tool of education of teacher students and also of in-service teachers. In addition, we regard problem posing as challenge for students and as motivation. For researchers problem posing represents beneficial diagnostic tool.

    V centru našich úvah o vzdělávání učitelů je hledání cest, jak zkvalitňovat jejich profesní kompetence. Zaměřujeme se zvláště na oborově didaktické kompetence; tím rozumíme znalost matematického obsahu vyučovacího předmětu a jeho didaktického zpracování a také schopnost uplatňování těchto znalostí ve vyučování. Ukazuje se, že velmi přínosné je rozvíjení dovednosti tvořit úlohy. Tvoření úloh chápeme jako cíl i jako prostředek vzdělávání studentů učitelství i učitelů působících v praxi. Mnohé z nich tvoření úloh motivuje ke zkvalitňování vlastních znalostí. Pro badatele představuje tvoření úloh významný diagnostický prostředek. Východiskem příspěvku jsou úlohy vytvořené studenty učitelství.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0177147

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.