Počet záznamů: 1

Challenges and Limits of Extended Kalman Filter based Sensorless Control of Permanent Magnet Synchronous Machine Drives

  1. 1.
    0332548 - UTIA-B 2010 RIV ES eng C - Konferenční příspěvek (zahraniční konf.)
    Peroutka, Z. - Šmídl, Václav - Vošmik, D.
    Challenges and Limits of Extended Kalman Filter based Sensorless Control of Permanent Magnet Synchronous Machine Drives.
    [Výzvy a omezení rozšířeného Kalmanova filtru pro odhad stavu indukčního motoru s permanentními magnety.]
    Proceedings of the 13th European Conference on Power Electronics and Applications. Barcelona: IEEE, 2009, s. 1-11. ISBN 978-1-4244-4432-8.
    [13th European Conference on Power Electronics and Applications. Barcelona (ES), 08.09.2009-10.09.2009]
    Grant CEP: GA ČR GP102/08/P250
    Výzkumný záměr: CEZ:AV0Z10750506
    Klíčová slova: Control of Drive * Estimation technique * Sensorless control
    Kód oboru RIV: BC - Teorie a systémy řízení
    http://library.utia.cas.cz/separaty/2009/AS/smidl-challenges and limits of extended kalman filter based sensorless control of permanent magnet synchronous machine drives.pdf http://library.utia.cas.cz/separaty/2009/AS/smidl-challenges and limits of extended kalman filter based sensorless control of permanent magnet synchronous machine drives.pdf

    A sophisticated simulator of permanent magnet synchronous machine (PMSM) drive was developed and is used for research into model-based sensorless control strategies. In this paper, we focus on estimators based on the extended Kalman Filter (EKF). The limits and possible improvements of the EKF are investigated using the developed simulator and real data recorded on designed laboratory prototypes of PMSM drives. Theoretical results are verified by experiments made on two developed prototypes of PMSM drive of rated power of 10.7kW and 310W. Finally, this paper summarizes the major limits of EKF and proposes prospective ways for further research leading to reduction of these limits.

    Byl vyvinut pokročilý simulátor synchronního pohonu s permanentními magnety, který je používán na vývoj řídících strategií bez použití mechanických sensorů. V tomto článku se zaměřujeme na použití rozšířeného Kalmanova filtru. Omezení tohoto přístupu a jejich možné odstranění je zkoumáno jan na simulačním modelu tak na laboratorních prototypech. Teoretické výsledky jsou verifikovány na dvou prototypech o výkonu 10.7 kW a 310W. Závěrem jsou hlavní omezení přístupu shrnuta a je naznačen přístup vedoucí k jejich odstranění.
    Trvalý link: http://hdl.handle.net/11104/0177781