Gender a výzkum / Gender and Research 2023, 24 (1): 36-61 | DOI: 10.13060/gav.2023.001

Zdravotní sestry a jejich prožívání dvojí péče v době pandemie covidu-19

Marie Pospíšilová
Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.

The pandemic highlighted the importance of both formal and informal care and magnified gender inequalities in this area. Women were more represented in care-related frontline professions (including nurses), but they were also more often responsible for providing childcare when institutions (especially schools and nurseries) were closed. This paper builds on criticism aimed at the separate study of formal and informal care and explores the interconnections between the two in the case of Czech nurses with young children, who during the pandemic experienced increased demands in both formal and informal care. We are interested in how they experienced these increased demands, which we explore through the practices and constructions of identities in these domains and their gendered nature. Our findings show that nurses largely adopted individualised strategies and solutions to cope with the increased demands of care, which explains the low level of willingness on their part to publicly seek change. We conclude that the pandemic exacerbated gender inequalities in formal and informal care (as nurses strove to succeed as professionals and mothers), and that any changes in the gender order are temporary.

Klíčová slova: nurses, COVID-19 pandemic, gender, care, childcare, childcare institutions

Vloženo: 7. říjen 2022; Revidováno: 26. červen 2023; Přijato: 29. červen 2023; Zveřejněno: 6. září 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pospíšilová, Marie. 2023. "Zdravotní sestry a jejich prožívání dvojí péče v době pandemie covidu-19." Gender a výzkum / Gender and Research 24(1):36-61.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Andrew, L., K. Robinson, J. Dare, L. Costello. 2022. Nursing Students Doing Gender: Implications for Higher Education and the Nursing Profession. Nursing Inquiry 30 (1): e12516, https://doi.org/https://doi.org/10.1111/nin.12516. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Arber, S., J. Ginn. 2007. Gender Differences in Informal Caring. Health & Social Care in the Community 3 (1): 19-31, https://doi.org/10.1111/j.1365-2524.1995.tb00003.x. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bahn, K., J. Cohen, Y. van der Meulen Rodgers. 2020. A Feminist Perspective on COVID-19 and the Value of Care Work Globally. Gender, Work and Organization 27 (5): 695-699, https://doi.org/10.1111/gwao.12459. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Bolton, S. C. 2005. Women's Work, Dirty Work: The Gynaecology Nurse As "Other." Gender, Work and Organization 12 (2): 169-186, https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2005.00268.x. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Braun, V., V. Clarke. 2006. Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology 3 (2): 77-101, https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Budds, K., M. K. Hogg, E. N. Banister, M. Dixon. 2016. Parenting Agendas: An Empirical Study of Intensive Mothering and Infant Cognitive Development. The Sociological Review 65 (2): 336-352, https://doi.org/10.1177/0038026116672812. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Burke, P. 2020. Identity. Pp. 63-78 in P. Kivisto (ed.). The Cambridge Handbook of Social Theory: Volume 2: Contemporary Theories and Issues. Vol. 2. Cambridge: Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/9781316677452.005. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Butler, J. 1990. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. London: Routledge.
  9. Carlson, D. L., R. Petts, J. R. Pepin. 2021. Changes in Parents' Domestic Labor During the COVID-19 Pandemic. Sociological Inquiry 92 (3): 1217-1244, https://doi.org/10.1111/soin.12459. Přejít k původnímu zdroji...
  10. ČSÚ. 2018. Zaostřeno na ženy a muže - 2018. Staženo 2. 1. 2021 (https://www.czso.cz/csu/czso/zaostreno-na-zeny-a-muze-ffhk87f13g).
  11. ČSÚ. 2019. Struktura mezd zaměstnanců - 2019. Staženo 2. 1. 2021 (https://www.czso.cz/csu/czso/struktura-mezd-zamestnancu-2019).
  12. ČSÚ. 2021. Zaostřeno na ženy a muže - 2021. Staženo 29. 9. 2022 (https://www.czso.cz/csu/czso/zaostreno-na-zeny-a-muze-s9uoog5djz).
  13. Cummins, M. W., G. E. Brannon. 2022. Mothering in a Pandemic: Navigating Care Work, Intensive Motherhood, and COVID-19. Gender Issues 39 (2): 123-141, https://doi.org/10.1007/s12147-022-09295-w. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Davies, C. 1996. The Sociology of Professions and the Profession of Gender. Sociology 30 (4): 661-678, https://doi.org/10.1177/0038038596030004003. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Dudová, R. 2007. Jak být dobrou matkou - strategie kombinace práce a rodiny a hegemonický diskurz mateřství. In Ženy na trhu práce: realita a perspektivy. Praha: Gender Studies.
  16. Dudová, R. 2021. Péče jako individuální odpovědnost a prohloubení ekonomického znevýhodnění sólo matek v pandemii covid-19. Gender a výzkum 22 (2): 110-137, https://doi.org/10.13060/gav.2021.022. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Dudová, R., A. Křížková. 2022. Zvýšené nároky péče o děti v době pandemie covidu-19: péče jako břemeno, nebo příležitost? Sociologický časopis 58 (4): 401-426, https://doi.org/10.13060/csr.2022.026. Přejít k původnímu zdroji...
  18. England, P. 2005. Emerging Theories of Care Work. Annual Review of Sociology 31: 381-399, https://doi.org/10.1146/annurev.soc.31.041304.122317. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Ezzeddine, P., M. Kotišová, R. Dudová, P. Redlová, Z. Uhde, M. Vohlídalová, A. Wagnerová, L. Wichterlová. 2012. Pečuj a vypečeme tě: Zpráva o neplacené práci v ČR. Praha: Gender Studies, o.p.s.
  20. Faircloth, C. 2014. Intensive Parenting and the Expansion of Parenting. Pp. 25-50 in E. Lee, J. Bristow, C. Faircloth, J. Macvarish (eds.). Parenting Culture Studies. London: Palgrave Macmillan UK, https://doi.org/10.1057/9781137304612_2. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Galanti, C. 2022. National Heroes, Disposable Workers. How Collective Action in the Health and Social Care Sector During the Pandemic Negotiated with the Self-sacrificing Worker Ideal. Gender, Work and Organization, https://doi.org/10.1111/gwao.12852. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Garey, A. I. 1995. Constructing Motherhood on the Night Shift: "Working Mothers" as "Stay-at-home Moms". Qualitative Sociology 18 (4): 415-437, https://doi.org/10.1007/BF02404489. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Giddens, A. 1991. Modernity and Self Identity. Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Polity Press.
  24. Hašková, H., R. Dudová, L. Formanková, H. Maříková, L. Oates-Indruchová, M. Švarcová, M. Vohlidalová. 2022. Gender a změny v dělbě práce v domácnostech s dětmi v době pandemie covidu-19. Sociologický časopis 58 (4): 427-56, https://doi.org/10.13060/csr.2022.025. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Hays, S. 1996. The Cultural Contradictions of Motherhood. New Haven: Yale University Press.
  26. Hoeve, Y. ten, G. Jansen, P. Roodbol. 2014. The Nursing Profession: Public Image, Self-concept and Professional Identity. A Discussion Paper. Journal of Advanced Nursing 70 (2): 295-309, https://doi.org/10.1111/jan.12177. Přejít k původnímu zdroji...
  27. ISSP. 2012. ZA5900: Family and Changing Gender Roles IV.
  28. Kabeer, N., S. Razavi, Y. van der Meulen Rodgers. 2021. Feminist Economic Perspectives on the COVID-19 Pandemic. Feminist Economics 27 (1-2): 1-29, https://doi.org/10.1080/13545701.2021.1876906. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Křížková, A., K. Pospíšilová, H. Maříková, R. Marková Volejníčková. 2018. Rozdíly v odměňování žen a mužů v ČR. pracoviště, zaměstnání, stejná práce a rozklad faktorů. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí.
  30. Lorber, J. 2011. The Social Construction of Gender. Pp. 276-283 in D. Grusky, S. Szelényi (eds.). The inequality reader: Contemporary and foundational readings in race, class, and gender. Boulder, CO: Westview Press.
  31. Mallett, O., A. Marks, L. Skountridaki. 2020. Where Does Work Belong Anymore? The Implications of Intensive Homebased Working. Gender in Management 35 (7-8): 657-665, https://doi.org/10.1108/GM-06-2020-0173. Přejít k původnímu zdroji...
  32. McIntosh, B., R. McQuaid, A. Munro. 2020. The Impact of Gender Perceptions and Professional Values on Women's Careers in Nursing. Gender in Management: An International Journal 30 (1): 26-43, https://doi.org/10.1108/GM-12-2013-0135. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Mills, J., A. Aubeeluck. 2006. Nurses' Experiences of Caring for Their Own Family Members. British Journal of Nursing 15 (3): 160-165, https://doi.org/ 10.12968/bjon.2006.15.3.20515. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Mohammed, S., E. Peter, T. Killackey, J. Maciver. 2021. The "Nurse as Hero" Discourse in the COVID-19 Pandemic: A Poststructural Discourse Analysis. International Journal of Nursing Studies 117, 103887, https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2021.103887. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Mouralová, M., E. M. Hejzlarová. 2022. Proč učitelky nechodí na ošetřovačku? Emoční strategie, mikropolitiky a sebepojetí učitelek s malými dětmi v době pandemie. Sociologický časopis / Czech Sociological Review 58 (5): 477-508, https://doi.org/10.13060/csr.2022.027. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Oates-Indruchová, L. 2002. Discourses of Gender in Pre- and Post- 1989 Czech Culture. Pardubice: Univerzita Pardubice.
  37. Ozkazanc-Pan, B., A. Pullen. 2021. Reimagining Value: A Feminist Commentary in the Midst of the COVID-19 Pandemic. Gender, Work and Organization 28 (1): 1-7, https://doi.org/10.1111/gwao.12591. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Parsons, T. 1951. The Social System. Glencoe, IL: Free Press.
  39. Reckwitz, A. 2002. Toward a Theory of Social Practices: A Development in Culturalist Theorizing. European Journal of Social Theory 5 (2): 243-63, https://doi.org/10.1177/13684310222225432. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Regenold, N., C. Vindrola-Padros. 2021. Gender Matters: A Gender Analysis of Healthcare Workers' Experiences during the First COVID-19 Pandemic Peak in England. Social Sciences 10 (2): 1-22, https://doi.org/ 10.3390/socsci10020043. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Somogyi, N., B. Nagy, R. Geambașu, O. Gergely. 2022. 'The Children, the Family, the Household, and Myself, these Made the Quarantine Up for Me, and I Was Really Happy with It' - Positive Evaluations of the First COVID-19 Lockdown among Middle-class Hungarian Mothers. Journal of Family Studies, https://doi.org.10.1080/13229400.2022.2103017.
  42. statista.com. 2021. Duration of School Lockdown Caused by Coronavirus (COVID-19) Pandemic Outbreak in Central Eastern European (CEE) Countries in 2021. Staženo 5. 9. 2022 (https://www.statista.com/statistics/1233186/cee-school-lockdown-duration).
  43. Steiner, L., C. Bronstein. 2017. Leave a Comment: Mommyblogs and the Everyday Struggle to Reclaim Parenthood. Feminist Media Studies 17 (1): 59-76, https://doi.org/10.1080/14680777.2017.1261840. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Ward-Griffin, C. 2004. Nurses as Caregivers of Elderly Relatives: Negotiating Personal Boundaries. Canadian Journal of Nursing Research 36 (1): 92-114.
  45. Ward-Griffin, C., J. B. Brown, O. St-Amant, N. Sutherland, A. Martin-Matthews, J. Keefe, M. Kerr. 2015. Nurses Negotiating Professional-Familial Care Boundaries: Striving for Balance Within Double Duty Caregiving. Journal of Family Nursing 21 (1): 57-85, https://doi.org/10.1177/1074840714562645. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Wenham, C., J. Smith, R. Morgan. 2020. COVID-19 is an Opportunity for Gender Equality within the Workplace and at Home. British Medical Journal 369 (April), 19-21, https://doi.org/10.1136/bmj.m1546. Přejít k původnímu zdroji...
  47. West, C., S. Fenstermaker. 1995. Doing Difference. Gender & Society 9 (1): 8-37, https://doi.org/10.1177/089124395009001002. Přejít k původnímu zdroji...
  48. West, C., D.H. Zimmerman. 1987. Doing Gender. Gender and Society 1 (2): 125-151, https://doi.org/10.1177/0891243287001002002. Přejít k původnímu zdroji...
  49. Whiley, L.A., H. Sayer, M. Juanchich. 2021. Motherhood and Guilt in a Pandemic: Negotiating the 'New' Normal with a Feminist Identity. Gender, Work and Organization 28 (S2): 612-619, https://doi.org/10.1111/gwao.12613. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.