Musicologica Olomucensia vol. 33(2), (2021):373-408 | DOI: 10.5507/mo.2021.023

Hledání programu, hledání identity aneb Stýkání a potýkání svatováclavské a husovsko-husitské tradice v české hudbě 2. poloviny v 19. století

Viktor Velek
Masarykův ústav a Archiv Akademie věd ČR, v. v. i. / Masaryk Institute and Archives of the Czech Academy of Sciences

Text přináší v úvodu širší srovnání vývoje dvou tradic, které v 19. století významně ovlivňovaly českou společnost. Vlivy politické, nacionální a náboženské se spolu s rozvojem historického bádání promítaly do umělecké tvorby, tu hudební nevyjímaje. Obě tradice spojovalo mnohé: místo v české historii, religiózní základ, prvek česko-německého soužití, zčásti i jejich začlenění do interpretace blanické legendy atd. Výběr skladeb slouží nejen k poznání paralelního soužití obou tradic, ale je přínosný i ve smyslu nalézání skladeb, jejichž autoři se pokoušeli o sloučení obou ideových proudů. Vedle skladeb samotných k této konfrontaci poskytují další cenné informace dobová vyjádření (recenze, paměti). Text prozrazuje mnohé o motivacích skladatelů, rizicích volby témat, o přijetí publikem, příležitostech provádění, názorech konkurentů apod. Jedním z hlavních závěrů je konstatování, že husovsko-husitské skladby kvantitativně v 2. polovině 19. století převažují a že byly symbolem progresivního proudu české politické reprezentace. Skladby syntetizujícího charakteru spojoval apel na smíření konfesně, jazykově a politicky rozděleného národa, a v tomto smyslu mají blíže svatováclavským skladbám. Všechny skladby lze pak jako celek chápat i jako vhodné doplnění pro rekonstrukci tématu „Václav, nebo Hus/Žižka“.

Keywords: Identita, program, hudba, národní obrození, 19. století, nacionalismus, mistr Jan Hus, Jan Žižka, svatý Václav

Searching for a Programme, Searching for an Identity, or the Association and the Struggle between The Saint Wenceslas and Hus-Hussite Traditions in Czech Music of the Second Half of the 19th Century

The text first of all gives a broader comparison of the development of two traditions that significantly influenced Czech society in the 19th century. Political, national and religious influences, together with the development of historical research, were reflected in artistic creation, including music. Both traditions were connected by many features: a place in Czech history, a religious basis, the element of Czech-German coexistence, partly also their incorporation into the interpretation of the Blaník legend, etc. The selection of compositions serves not only to understand the parallel coexistence of both traditions, but it is also beneficial in terms of finding compositions whose authors attempted to merge the two ideological currents. In addition to the compositions themselves, other valuable information on this confrontation is provided by contemporary materials (reviews, memoirs). The text reveals much about the composers’ motivations, the risks of choosing the themes, the reception by audiences, opportunities for performances, competitors’ opinions, etc. One of the main conclusions is the statement that Hus-Hussite compositions quantitatively predominated in the second half of the 19th century and that they were a symbol of the progressive current of Czech political representation. Compositions of a synthesising nature were united by an appeal to reconcile the confessionally, linguistically and politically divided nation, and, in this sense, they are closer to Saint Wenceslas compositions. As a whole, all compositions can then also be understood as a suitable addition to the reconstruction of the subject represented by the question “Wenceslas or Hus/Žižka”.

Keywords: Identity, programme, music, national renaissance, 19th century, nationalism, Master Jan Hus, Jan Žižka, Saint Wenceslas

Published: February 22, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Velek, V. (2021). Hledání programu, hledání identity aneb Stýkání a potýkání svatováclavské a husovsko-husitské tradice v české hudbě 2. poloviny v 19. století. Musicologica Olomucensia33(2), 373-408. doi: 10.5507/mo.2021.023
Download citation

Selected references

  1. Zpráva a naučení křesťanům věrným, jak by se v těchto časích nebezpečných při spasení božím říditi, zpravovati a v něm růsti měli, ano i při těžkostech nynějších, přicházejících od násilí Tureckého, jak se míti a zachovávati mají. Mladá Boleslav: bratrská tiskárna Jiříka Štyrsy, 1530.
  2. Sborník Pražského Hlaholu. Svazek třetí: dvacet pět čtverozpěvů pro mužské hlasy. Praha: Em. Starý, 1899.
  3. [Palla, Hynek]. Píseň Táborů. Kdož jste boží bojovníci - Píseň válečná Taborytů. Praha: F. Šír, 1861.
  4. Bartoš, František Michálek. Kníže Václav Svatý v dějinách a v legend. Praha: Čin, 1929.
  5. Bartoš, Josef. Prozatímní divadlo a jeho opera [k 75. výročí otevření Prozatímního divadla]. Praha: Sbor pro zřízení druhého Národního divadla, 1938.
  6. Helfert von, Josef Alexander. Hus und Hieronymus. Studie. Prag: J. G. Calve'schen Buchhandlung, 1853.
  7. Höfler, Konstantin. Geschichtschreiber der husitischen Bewegung in Böhmen 1, 2, 3. Wien: Kaiserl. königl. Hof - und Staatsdruckerei, 1856-1866.
  8. Jiránek, Jaroslav. Zdeněk Fibich. Praha: Akademie múzických umění - Hudební fakulta, 2000.
  9. Kalousek, Josef. Obrana knížete Václava Svatého proti smyšlenkám a křivým úsudkům o jeho povaze. Praha: Theodor Mourek, 1872.
  10. Kraus, Arnošt Vilém. Husitství v literatuře, zejména německé. Část III. Husitství v literatuře devatenáctého století. Praha: Česká akademie věd a umění, 1924.
  11. Macura, Vladimír. Český sen. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1998.
  12. Meliš, Emanuel Antonín. Průvodce hudební a divadelní vydán k upomínce na slavnostní položení základního kamene k velikému národnímu divadlu v Praze. Praha: Mikuláš & Knapp, 1868.
  13. Michálek, Bohumil Václav. Svatováclavský pochod [Swato-Wáclawský Pochod pro pianoforte. Wěnowaný wlasteneckému sboru Swornosti na důkaz bratrwstwa od Wácl. Bohumila Michálka, člena druhé setniny Swornosti]. Praha: Jan Hofmann, 1848.
  14. Nejedlý, Zdeněk. Bedřich Smetana. Praha a venkov. Díl 3. Praha: Hudební Matice Umělecké Besedy. Sbor pro postavení pomníku Bedřichu Smetanovi v Praze, 1929).
  15. Obrazová, Pavla and Jan Vlk. Svatý kníže Václav. Maior gloria. Praha - Litomyšl: Paseka, 1994.
  16. Sádecký, Zdeněk. Boj za demokratickou píseň v obrození. Praha: Orbis, 1952.
  17. Šmilovský, Alois Vojtěch. A. V. Šmilovského Spisy výpravné. Úhrnné vydání. Svazek II. Praha: F. Šimáček, 1881.
  18. Tyrrell, John. Czech Opera. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
  19. Urbánek, Rudolf. Žižka v památkách a úctě lidu českého. Brno: Filosofická fakulta, 1924.
  20. Židek, Tomáš. Český skladatel Alois Hnilička (1826-1909) a hudební život v jeho době. Chrudim: Město Chrudim, 2009.
  21. Helfert, Vladimír. "'Boží bojovníci' v české hudbě 19. století (k dvojímu letošnímu jubileu)." In Sborník Žižkův 1424-1924 k pětistému výročí jeho úmrtí, edited by Rudolf Urbánek, 275-289. Praha: Vědecký ústav vojenský, 1924.
  22. Krásnohorská, Eliška. "Blaník." In Eliška Krásnohorská. Výbor z díla I. Básně a libreta, edited by Zdeněk Pešat, 573-576. Praha: SNKLHU, 1956.
  23. Novotný, Václav. "Tradice svatováclavská." In Naše národní tradice: cyklus přednášek O našich národních tradicích, pořádaný péčí historického sboru ČsOL. a sdruženými korporacemi v Praze, edited by Jan Slavík and Václav Novotný, 26-55. Praha: Svaz Národního Osvobození, 1928.
  24. Pokorný, František. "K tradici svatováclavské." In Jan Hus, kníže Václav, edited by František Pokorný, František Žilka and Vojta Beneš, 3-24. Praha: Svaz národního osvobození, 1929.
  25. Pražák, Emil. "Svatováclavská píseň v husitství." In Směřování: pohled do badatelské a literární dílny Amedea Molnára provázený příspěvky domácích i zahraničních historiků a teologů: [sborník k šedesátinám Amedea Molnára], edited by Noemi Rejchrtová, 97-103. Praha: Kalich, 1983.
  26. Pražák, Emil. "Svatováclavská píseň v husitství." In Stati o české středověké literatuře [výbor studií z let 1968-1996], edited by Emil Pražák, 164-171. Praha: Euroslavica, 1996.
  27. Štědroň, Miloš. "Svatý Václave." In Slovník české hudební kultury, edited Petr Macek, 887-888. Praha: Editio Supraphon, 1997.
  28. Velek, Viktor. "1848: Music and Master Jan Hus and Hussitism". Paper at the international musicological conference "Music, Arts and Politics: Revolutions and Restorations in Europe and Croatia, 1815-1860", Zagreb 16-19 October 2019. Planned to be published in 2021 (edited book). Go to original source...
  29. Martinovský, Jan Pavel Michal, ed. Nápěvy písní národních v Čechách. (Sbírka K. J. Erbena). Průvodem fortepiana opatřil J. P. Martinovský. Svazek čtvrtý. Praha: J. Hoffmann, 1862.
  30. Nejedlý, Roman, ed. Vlastimil. Sbírka mužských čtverozpěvů světských i kostelních ve hlasech i partituře po sešitech se 6-8 sbory, číslo 25. Litomyšl: R. Nejedlý, 1892.
  31. Šubert, František Adolf, ed. Soubor spisů Václava Klimenta Klicpery. Díl 2. Dramatické práce vážné. Praha: B. Kočí, 1907.
  32. "Drobné zprávy. Cena za operu z doby husitské." Dalibor 7, no. 34 (1885): 341.
  33. "Drobné zprávy. Na uváženou." Dalibor 7, no. 36 (1885), 355.
  34. "Slavná virtuoska… ." Dalibor 3, no. 36 (December 1860): 290.
  35. Kopecký, Jiří and Ottlová, Marta. "Ve stínu Smetanovy Libuše: Fibichův Blaník a národní divadlo." Hudební věda 58, no. 1 (2021): 76-149.
  36. Metyš, Jaromír. "Husitské prvky v díle Bedřicha Smetany." Náboženská revue Církve československé 30, no. 4 (1959), 173-183.
  37. Pospíšil, Milan. "Karel Šebor." Harmonie, no. 8 (August 2003): 24-26.
  38. Stanislav, Josef. "Čs. skladatelé píší nové opery. K otázkám komposice husitské opery." Hudební rozhledy 3, no. 4 (1950): 9.
  39. Štědroň, Bohumír. "Husitské náměty v české a světové hudbě." Časopis Národního muzea, oddíl věd společenských 122, no. 1 (1953): 62-92.
  40. Velek, Viktor. "Dějiště husitských bitev v české hudbě 19. a 20. století." Urbánní studie 14, planned to be published in 2021.
  41. "Literatura a umění - Zpěvohra." Národní listy, September 23, 1873.
  42. Linhart, J. "Uctívání sv. Václava v Čechách a sv. Štěpána v Uhrách." In Čech, October 11, 1906.
  43. Šlesingerová, Hana. "1991 - Rok Antonína Dvořáka." Rudé právo 1, January 11, 1991.
  44. Velek, Viktor. "Die St. Wenzelsche Musiktradition von ihrem Anfang bis 1848." PhD diss., Universität Wien, 2008.
  45. Velek, Viktor. "Musikalische Wenzelstradition (bis 1848) im Kontext der böhmischen historischen Traditionen." PhD diss., Masarykova univerzita, 2010.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.