Number of the records: 1  

Česká stagnace vs. maďarská a polská (r)evoluce v sociálním dialogu

  1. 1.
    SYSNO ASEP0531786
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeThe record was not marked in the RIV
    Subsidiary JOstatní články
    TitleČeská stagnace vs. maďarská a polská (r)evoluce v sociálním dialogu
    TitleCzech Stagnation vs. Hungarian and Polish (R)evolution
    Author(s) Štefko, Martin (USP-I) ORCID
    Source TitleJurisprudence. - : Wolters Kluwer - ISSN 1802-3843
    Roč. 2020, č. 1 (2020), s. 36-41
    Number of pages6 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsstrike ; tripartite ; social dialogue
    Subject RIVAG - Legal Sciences
    OECD categoryLaw
    Method of publishingMetadata only
    Institutional supportUSP-I - RVO:68378122
    AnnotationMezinárodní a unijní právo předpokládají existenci jakéhosi orgánu, který na národní úrovni realizuje sociální dialog. Národní právo v ČR, Maďarsku a Polsku upravuje existenci takového tripartitního orgánu. Ve dvou zmíněných sousedních zemích však došlo k evoluci, ne-li přímo k revoluci tripartitního dialogu. Cílem tohoto článku je posoudit, zda je lepší (česká) stagnace, či maďarská a polská evoluce. Dle názoru autora je ústředním kritériem zabránění revoluci. Základním cílem tripartitních struktur je mírnit růst nespokojenosti nižší a částečně též střední třídy společnosti, které, pokud na ně není brán zřetel (ať už domněle, či skutečně), se kumulují a časem hrozí propuknout v obtížně kontrolovatelné nepokoje. Tento článek podává vstupní srovnání formalizovaných struktur v sousedním Maďarsku a Polsku s cílem zjistit, zda tamější reformy přispěly k lepšímu fungování sociálního dialogu na národní úrovni.
    Description in EnglishInternational ILO agreements and EU law anticipates the existence of an entity devoted to create and to maintain social dialogue on a national level. Czech, Hungarian and even Polish respective laws do recognise such a body whose main function is to enforce a broad no-strike rule. For various reasons, Hungarian and Polish legislators decided to change the respective formal tripartite structures. This paper analyses those changes of the formal tripartite entity in said countries and compares them with the specific situation in the Czech Republic that is well-known for stagnation in this regard. The author addresses a research question: which tripartite entity is more efficient in its role to maintain peace and prosperity?
    WorkplaceInstitute of State and Law
    ContactIveta Bůžková, iveta.buzkova@ilaw.cas.cz, Tel.: 221 990 714
    Year of Publishing2021
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.