Number of the records: 1
Česká stagnace vs. maďarská a polská (r)evoluce v sociálním dialogu
- 1.
SYSNO ASEP 0531786 Document Type J - Journal Article R&D Document Type The record was not marked in the RIV Subsidiary J Ostatní články Title Česká stagnace vs. maďarská a polská (r)evoluce v sociálním dialogu Title Czech Stagnation vs. Hungarian and Polish (R)evolution Author(s) Štefko, Martin (USP-I) ORCID Source Title Jurisprudence. - : Wolters Kluwer - ISSN 1802-3843
Roč. 2020, č. 1 (2020), s. 36-41Number of pages 6 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords strike ; tripartite ; social dialogue Subject RIV AG - Legal Sciences OECD category Law Method of publishing Metadata only Institutional support USP-I - RVO:68378122 Annotation Mezinárodní a unijní právo předpokládají existenci jakéhosi orgánu, který na národní úrovni realizuje sociální dialog. Národní právo v ČR, Maďarsku a Polsku upravuje existenci takového tripartitního orgánu. Ve dvou zmíněných sousedních zemích však došlo k evoluci, ne-li přímo k revoluci tripartitního dialogu. Cílem tohoto článku je posoudit, zda je lepší (česká) stagnace, či maďarská a polská evoluce. Dle názoru autora je ústředním kritériem zabránění revoluci. Základním cílem tripartitních struktur je mírnit růst nespokojenosti nižší a částečně též střední třídy společnosti, které, pokud na ně není brán zřetel (ať už domněle, či skutečně), se kumulují a časem hrozí propuknout v obtížně kontrolovatelné nepokoje. Tento článek podává vstupní srovnání formalizovaných struktur v sousedním Maďarsku a Polsku s cílem zjistit, zda tamější reformy přispěly k lepšímu fungování sociálního dialogu na národní úrovni. Description in English International ILO agreements and EU law anticipates the existence of an entity devoted to create and to maintain social dialogue on a national level. Czech, Hungarian and even Polish respective laws do recognise such a body whose main function is to enforce a broad no-strike rule. For various reasons, Hungarian and Polish legislators decided to change the respective formal tripartite structures. This paper analyses those changes of the formal tripartite entity in said countries and compares them with the specific situation in the Czech Republic that is well-known for stagnation in this regard. The author addresses a research question: which tripartite entity is more efficient in its role to maintain peace and prosperity? Workplace Institute of State and Law Contact Iveta Bůžková, iveta.buzkova@ilaw.cas.cz, Tel.: 221 990 714 Year of Publishing 2021
Number of the records: 1