Number of the records: 1  

Restaurátorský průzkum nátěrových systémů ocelové konstrukce Hlavního nádraží Praha

  1. 1.
    SYSNO ASEP0505714
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve SCOPUS
    TitleRestaurátorský průzkum nátěrových systémů ocelové konstrukce Hlavního nádraží Praha
    TitleRestoration investigation of paint systems of steel structure of Main railway Prague
    Author(s) Geiplová, H. (CZ)
    Mindoš, L. (CZ)
    Mrázek, J. (CZ)
    Majtás, Dušan (UTAM-F) RID, SAI
    Mácová, Petra (UTAM-F) RID, SAI, ORCID
    Pokorný, P. (CZ)
    Number of authors6
    Source TitleKoroze a ochrana materiálu - ISSN 0452-599X
    Roč. 63, č. 1 (2019), s. 11-18
    Number of pages8 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordssteel structures ; corrosion ; coating ; red lead
    Subject RIVJK - Corrosion ; Surface Treatment of Materials
    OECD categoryCoating and films
    R&D ProjectsLO1219 GA MŠMT - Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS)
    Method of publishingOpen access
    Institutional supportUTAM-F - RVO:68378297
    EID SCOPUS85063513259
    DOI10.2478/kom-2019-0002
    AnnotationPříspěvek navazuje na článek popisující stav ocelové konstrukce hlavního nádraží v Praze před restaurováním v r. 2015. V tomto příspěvku je uveden průzkum stavu protikorozní ochrany nátěrovým systémem a popsán postup restaurování. Na odebraných vzorcích nátěrového systémy byla provedena stratigrafie, FTIR a XRF analýza. S ohledem k zjištění přítomnosti základního nátěru obsahujícího Pb pigment, byla zvolena technologie tryskání vodou, která umožnila minimalizovat nebezpečné odpady.
    Description in EnglishThe paper follows the paper describing the condition of wrought iron structure of main railway station. In this paper the investigation of condition of paint system corrosion surface treatment is given and the restoration procedure is described. The withdrawal samples of paint systems were analysed by stratigraphy, FTIR and XRF analysis. Due to identification of Pb pigment presence in primer the water jet technology was chosen which minimalised the danger waste formation.
    WorkplaceInstitute of Theoretical and Applied Mechanics
    ContactKulawiecová Kateřina, kulawiecova@itam.cas.cz, Tel.: 225 443 285
    Year of Publishing2020
    Electronic addresshttps://doi.org/10.2478/kom-2019-0002
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.