Number of the records: 1  

Umění pozdního středověku v hornické oblasti Krušnohoří

  1. 1.
    SYSNO ASEP0543928
    Document TypeM - Monograph Chapter
    R&D Document TypeMonograph Chapter
    TitleNové poznatky o technice a původní podobě oltáře sv. Barbory: výsledky neinvazivního a materiálového průzkumu
    TitleNew understanding of the technique and original appearance of the altar of St. Barbara: results of non-invasivematerials research
    Author(s) Hradilová, J. (CZ)
    Hradil, David (UACH-T) RID, SAI
    Source TitleUmění pozdního středověku v hornické oblasti Krušnohoří, Retábl se sv. Barborou z chomutovské sbírky, 4. - Ústí nad Labem : Ústecký kraj, 2021 / Šrejberová Jitka - ISBN 978-80-88140-41-2
    Pagess. 42-58
    Number of pages17 s.
    Number of copy200
    Number of pages91
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsHans Hesse and workshop ; MA - XRF scanning ; IRR reflectography ; X-ray radiography ; materialsresearch ; poliment ; gilding ; Zwischgold
    Subject RIVCB - Analytical Chemistry, Separation
    OECD categoryAnalytical chemistry
    Institutional supportUACH-T - RVO:61388980
    AnnotationMateriálový průzkum oltáře ze sbírek Oblastního muzea Chomutov doložil podobnost malby oltářních křídel a predely s jinými pracemi náležejícími Hansi Hessemu a jeho dílně. Byla odhalena podkresba velmi blízká té jeho. Byly rozlišeny celkem dva styly podkreseb, což prokazuje účast dvou mistrů na tvorbě díla. V malbě byly použity pigmenty ve stejném technologickém kánonu, jaký používal Hanse Hesse. Socha sv. Barbory byla k oltáři přidaná později.
    Description in EnglishMaterials research of the altar from the collections of the Chomutov Regional Museum proved the similarity of the painting of the altar wings and the predela with other works belonging to Hans Hesse and his workshop. An underdrawing very close to his was revealed. A total of two styles of underdrawing were distinguished, which proves the participation of two masters in the creation of the work. Pigments were used in the same technological canon as it was typical for Hans Hesse. Statue of St. Barbara was added to the altar later.
    WorkplaceInstitute of Inorganic Chemistry
    ContactJana Kroneislová, krone@iic.cas.cz, Tel.: 311 236 931
    Year of Publishing2022
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.