Number of the records: 1  

Deliktní odpovědnost na prahu éry strojů aneb k některým předpokladům vzniku povinnosti nahradit újmu způsobenou provozem autonomních vozidel

  1. 1.
    SYSNO ASEP0542827
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve SCOPUS
    TitleDeliktní odpovědnost na prahu éry strojů aneb k některým předpokladům vzniku povinnosti nahradit újmu způsobenou provozem autonomních vozidel
    TitleTortious Liability on the Threshold of the Machine Era or to Certain Assumptions for the Obligation to Compensate for Damage Caused by the Operation of Autonomous Vehicles
    Author(s) Matejka, Ján (USP-I) ORCID
    Fialová, Eva (USP-I) ORCID
    Žolnerčíková, Veronika (USP-I)
    Krausová, Alžběta (USP-I) ORCID
    Source TitlePrávník. - : Ústav státu a práva AV ČR, v. v. i. - ISSN 0231-6625
    Roč. 160, č. 5 (2021), s. 313-333
    Number of pages22 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsassumptions of liability ; autonomous vehicle ; causality ; data infrastructure and physical infrastructure ; driver’s liability ; importer’s liability ; liability ; liberation ; objective liability ; operator’s liability ; producer’s and importer’s liability ; testing operation
    Subject RIVAG - Legal Sciences
    OECD categoryLaw
    R&D ProjectsTL02000085 GA TA ČR - Technology Agency of the Czech Republic (TA ČR)
    Method of publishingOpen access with time embargo (01.08.2021)
    Institutional supportUSP-I - RVO:68378122
    EID SCOPUS85113595381
    AnnotationČeské deliktní právo poskytuje dostatečná východiska k náhradě majetkové i nemajetkové újmy na relevantním chráněném statku. Povinnost k náhradě takové újmy se tak ukládá za jakýkoliv právně relevantní škodlivý výsledek (typicky ohrožení či riziko), a to zcela bez ohledu na to, zda k němu došlo zaviněním (subjektivní odpovědnost), nebo bez zavinění (objektivní odpovědnost). Klíčovým aspektem tohoto vztahu je určitá „kontrola rizika“ tak, aby možné následky tohoto rizika nesl vždy ten odpovědnostní subjekt, který má optimální možnost toto riziko kontrolovat, tj. zejména ho ovládat či alespoň minimalizovat. Předmětem tohoto článku je především aplikace těchto obecných a souvisejících východisek na nový technologický fenomén současnosti, jejž představují autonomní systémy, zejména pak autonomní vozidla. Článek se zabývá jednotlivými druhy odpovědnosti u většiny klíčových aktérů, jež jsou vzhledem ke své povaze či postavení způsobilí kvalifikovaně kontrolovat tato rizika, ať již jde o kontrolu ve smyslu právním, procesním či na základě technologické podstaty fungování těchto systémů. Předmětem článku tak jsou, kromě obecných předpokladů vzniku této odpovědnosti a souvisejících reflexí na úrovní práva EU, úvahy o odpovědnosti výrobce, respektive dovozce, provozovatelů (včetně řidiče), jakož i odpovědnosti za fyzickou (vlastník komunikace) a nezbytnou datovou infrastrukturu. Stranou těchto úvah nezůstává ani kritické hodnocení souvisejících strategických dokumentů, ať již národních či evropských, včetně dílčích úvah spojených s testovacím provozem těchto systémů.
    Description in EnglishCzech tort law provides sufficient starting points for compensation for pecuniary and non-pecuniary damage to the protected property. The obligation to compensate for such damage is imposed for any legally relevant harmful result (typically a threat or risk), regardless of whether the harmful result was caused by fault (subjective liability) or without fault (objective liability). The key aspects of this relationship are a certain “control of risk” so that the possible consequences of this risk are always borne by the subject that has the capability to control this risk, in particular to control or at least minimize the risk. The article focuses mainly on the application of these general and related principles to the new technological phenomenon of today, which are autonomous systems, especially autonomous vehicles. The article deals with particular types of liability of key actors who, due to their nature or position, are capable to control these risks in a qualified manner, whether it is the control in terms of legal, procedural or technological nature of these systems. The subject of the article is, in addition to the general assumptions of the origin of this liability and related reflections at the level of EU law, considerations about the liability of the producer, importer, operators (including a driver), as well as the liability for the physical infrastructure (road owner) and the indispensable data infrastructure. These considerations do not leave out the critical evaluation of the related strategic documents, national or European, including partial considerations related to the testing operation of these systems.
    WorkplaceInstitute of State and Law
    ContactIveta Bůžková, iveta.buzkova@ilaw.cas.cz, Tel.: 221 990 714
    Year of Publishing2022
    Electronic addresshttps://www.ilaw.cas.cz/upload/web/files/pravnik/issues/2021/5/1_Matejka%20et%20al_313-333_5_2021.pdf
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.