Number of the records: 1  

Hamlet zblízka a na dálku: Otázky a metody Franca Morettiho

  1. 1.
    SYSNO ASEP0522936
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleHamlet zblízka a na dálku: Otázky a metody Franca Morettiho
    TitleClose/Distant Reading of Hamlet. Franco Moretti’s Historical Materialism
    Author(s) Podhajský, František A. (UCL-M) RID
    Source TitleArteActa. - : Akademie múzických umění v Praze - ISSN 2571-1695
    Roč. 2, č. 3 (2019), s. 41-56
    Number of pages16 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsFranco Moretti ; William Shakespeare ; distant reading ; digital humanities ; historical materialism ; Marxism ; formalism
    Subject RIVAJ - Letters, Mass-media, Audiovision
    OECD categorySpecific literatures
    R&D ProjectsGA17-22913S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Method of publishingMetadata only
    Institutional supportUCL-M - RVO:68378068
    AnnotationFranco Moretti patří ke klasikům literární komparatistiky a k průkopníkům digitálního výzkumu v literární vědě. Jeho koncept „čtení na dálku“, který poprvé zformuloval na přelomu století, určoval v posledních dvaceti letech debatu o přínosech a rizicích kvantitativních metod v humanitních vědách. Přítomná studie zasazuje tento pojem do širšího kontextu ve třech různých směrech. Zaprvé, sleduje jeho vývoj, kterým prošel v Morettiho pracích, zvláštně za jeho působení ve Stanfordské literární laboratoři. Zadruhé, na příkladu Shakespearova Hamleta porovnává výsledky nových metod s těmi, ke kterým Moretti dříve dospěl pomocí klasické sociologie literárních forem. A konečně zatřetí, dává čtení na dálku do souvislosti s marxistickou myšlenkovou tradicí, z níž Morettiho uvažování o literatuře vychází.
    Description in EnglishFranco Moretti is one of the classics of comparative literature and pioneers of digital research in literary criticism. His concept of “distant reading”, formulated for the first time at the turn of the century, has determined the debate over the last twenty years on the benefits and risks of quantitative methods in the humanities. The present paper puts this concept in a broader context in three different directions. First of all, it follows its development, which it underwent in Moretti’s work during his time at the Stanford Literary Lab. Second, it compares the results of the new methods – on the example of Shakespeare’s Hamlet – with those previously achieved by Moretti through the sociology of literary forms. Finally, it puts distant reading into the context of the Marxist tradition on which Moretti originally built his reflections on art and literature.
    WorkplaceInstitute of Czech Literature
    ContactPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Year of Publishing2020
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.