Number of the records: 1
Vztah mezi individuálními charakteristikami a vysokoškolským vzděláním: role osobnosti, fyzické atraktivity a sebehodnocení
- 1.
SYSNO ASEP 0497815 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Článek ve WOS Title Vztah mezi individuálními charakteristikami a vysokoškolským vzděláním: role osobnosti, fyzické atraktivity a sebehodnocení Title The Relationship Between Personal Characteristics and Tertiary Education: The Role of Personality, Physical Attractiveness and Self-esteem Author(s) Anýžová, Petra (SOU-Z) ORCID Source Title Sociologický časopis / Czech Sociological Review. - : Sociologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0038-0288
Roč. 54, č. 5 (2018), s. 667-697Number of pages 31 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords tertiary education ; physical attractiveness ; personality traits Subject RIV AO - Sociology, Demography OECD category Sociology R&D Projects EF16_013/0001796 GA MŠMT - Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS) Method of publishing Open access Institutional support SOU-Z - RVO:68378025 UT WOS 000450719100001 EID SCOPUS 85057403773 DOI 10.13060/00380288.2018.54.5.419 Annotation Cílem této studie je zjistit, do jaké míry je vysokoškolské vzdělání a vzdělanostní mobilita ovlivněna takovými individuálními charakteristikami, jako jsou osobnostní rysy, fyzická atraktivita a sebehodnocení. Zaobírá se tak tématem, které je v českém stratifikačním výzkumu již velice dlouho zanedbáváno. Studie je založena na reprezentativních datech českého longitudinálního výzkumu (Opomíjené dimenze lidského kapitálu 2015) navazujícího na mezinárodní projekt OECD-PIAAC. Výsledky potvrzují, že fyzická atraktivita hraje důležitou roli při dosahování vysokoškolského vzdělání, obzvláště v humanitních a sociálních vědách. Co se týče osobnostních rysů, otevřenost změně a extraverze jsou více přínosné pro humanitní studia, zatímco neuroticismus významně snižuje šance jedince na získání diplomu v přírodních vědách. Svědomitost a vyšší sebehodnocení mají zase pozitivní dopad na vzestupnou vzdělanostní mobilitu. Studie také odhalila genderové rozdíly v síle efektů individuálních faktorů, obzvláště v případě osobnostního rysu přívětivosti. Description in English Focusing on a subject largely neglected in mainstream Czech social stratification research so far, this study seeks to examine to what extent tertiary educational attainment and educational mobility are affected by personal factors, such as personality traits, physical attractiveness, and self-esteem. It is based on data drawn from a large-scale representative survey carried out
in the Czech Republic (Neglected Human Capital Dimensions 2015) as the second follow-up to the OECD PIAAC project. The results show that physical attractiveness plays a significant role in tertiary educational attainment, especially in the humanities and social-science disciplines. As for personality traits, Openness to Experience and Extraversion are more beneficial for humanities degrees, whereas Neuroticism significantly decreases a person’s
chances of obtaining a degree in science. Conscientiousness and Self-esteem have a positive impact on upward educational mobility. The study also finds that there are some gender differences in the strength of the effect of personality factors, and that this is especially true for the trait of Agreeableness.
Workplace Institute of Sociology Contact Eva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351 Year of Publishing 2021 Electronic address http://sreview.soc.cas.cz/uploads/41922eea14d389a9cb2c48d5d125f176cf04399c_18-5-02Anyzova19.pdf
Number of the records: 1