Number of the records: 1  

Vztah mezi individuálními charakteristikami a vysokoškolským vzděláním: role osobnosti, fyzické atraktivity a sebehodnocení

  1. 1.
    SYSNO ASEP0497815
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleVztah mezi individuálními charakteristikami a vysokoškolským vzděláním: role osobnosti, fyzické atraktivity a sebehodnocení
    TitleThe Relationship Between Personal Characteristics and Tertiary Education: The Role of Personality, Physical Attractiveness and Self-esteem
    Author(s) Anýžová, Petra (SOU-Z) ORCID
    Source TitleSociologický časopis / Czech Sociological Review. - : Sociologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0038-0288
    Roč. 54, č. 5 (2018), s. 667-697
    Number of pages31 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordstertiary education ; physical attractiveness ; personality traits
    Subject RIVAO - Sociology, Demography
    OECD categorySociology
    R&D ProjectsEF16_013/0001796 GA MŠMT - Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS)
    Method of publishingOpen access
    Institutional supportSOU-Z - RVO:68378025
    UT WOS000450719100001
    EID SCOPUS85057403773
    DOI10.13060/00380288.2018.54.5.419
    AnnotationCílem této studie je zjistit, do jaké míry je vysokoškolské vzdělání a vzdělanostní mobilita ovlivněna takovými individuálními charakteristikami, jako jsou osobnostní rysy, fyzická atraktivita a sebehodnocení. Zaobírá se tak tématem, které je v českém stratifikačním výzkumu již velice dlouho zanedbáváno. Studie je založena na reprezentativních datech českého longitudinálního výzkumu (Opomíjené dimenze lidského kapitálu 2015) navazujícího na mezinárodní projekt OECD-PIAAC. Výsledky potvrzují, že fyzická atraktivita hraje důležitou roli při dosahování vysokoškolského vzdělání, obzvláště v humanitních a sociálních vědách. Co se týče osobnostních rysů, otevřenost změně a extraverze jsou více přínosné pro humanitní studia, zatímco neuroticismus významně snižuje šance jedince na získání diplomu v přírodních vědách. Svědomitost a vyšší sebehodnocení mají zase pozitivní dopad na vzestupnou vzdělanostní mobilitu. Studie také odhalila genderové rozdíly v síle efektů individuálních faktorů, obzvláště v případě osobnostního rysu přívětivosti.
    Description in EnglishFocusing on a subject largely neglected in mainstream Czech social stratification research so far, this study seeks to examine to what extent tertiary educational attainment and educational mobility are affected by personal factors, such as personality traits, physical attractiveness, and self-esteem. It is based on data drawn from a large-scale representative survey carried out
    in the Czech Republic (Neglected Human Capital Dimensions 2015) as the second follow-up to the OECD PIAAC project. The results show that physical attractiveness plays a significant role in tertiary educational attainment, especially in the humanities and social-science disciplines. As for personality traits, Openness to Experience and Extraversion are more beneficial for humanities degrees, whereas Neuroticism significantly decreases a person’s
    chances of obtaining a degree in science. Conscientiousness and Self-esteem have a positive impact on upward educational mobility. The study also finds that there are some gender differences in the strength of the effect of personality factors, and that this is especially true for the trait of Agreeableness.
    WorkplaceInstitute of Sociology
    ContactEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Year of Publishing2021
    Electronic addresshttp://sreview.soc.cas.cz/uploads/41922eea14d389a9cb2c48d5d125f176cf04399c_18-5-02Anyzova19.pdf
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.