Number of the records: 1  

Imaginace a forma: mezi estetickým formalismem a filosofií emancipace: studie Josefu Zumrovi

  1. 1.
    SYSNO ASEP0493655
    Document TypeM - Monograph Chapter
    R&D Document TypeMonograph Chapter
    TitleSpory o avantgardu. Vítězslav Nezval a otázka kulturního dědictví
    TitleDisputes over Avant-garde: Vítězslav Nezval and the Question of Cultural Heritage
    Author(s) Kanda, Roman (UCL-M) RID, ORCID, SAI
    Source TitleImaginace a forma: mezi estetickým formalismem a filosofií emancipace: studie Josefu Zumrovi. - Praha : Filosofia, 2018 / Landa I. ; Mervart J. - ISBN 978-80-7007-500-5
    Pagess. 213-230
    Number of pages18 s.
    Number of pages413
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsavant-garde ; socialist realism ; cultural memory ; Marxism
    Subject RIVAJ - Letters, Mass-media, Audiovision
    OECD categorySpecific literatures
    Institutional supportUCL-M - RVO:68378068
    AnnotationStudie se zabývá Vítězslava Nezvala reflexí avantgardy v polovině padesátých let. Na jedné straně Nezval mapuje historii, zatímco na straně druhé se snaží vyvíjet pozitivní vliv na současnost. Tím, že Nezval dědictví avantgardy vyhodnotil pozitivně, otevřel přístup, kterým propojil meziválečnou avantgardu s estetickým prostředím druhé poloviny padesátých let a který posléze v následujícím desetiletí nabyl vlastního života. Uvedením příkladu marxistického filozofa Roberta Kalivody autor studie demonstruje, že v šedesátých letech 20. století avantgarda pro mnohé nepředstavovala uzavřený historický fenomén, nýbrž spíše otevřený projekt sociální emancipace.
    Description in EnglishThe study deals with Vítězslav Nezval’s reflection of the avant-garde in the mid-1950s. On the one hand Nezval maps history, while on the other he endeavours to exert a positive influence on the present. By positively evaluating the heritage of avant-garde, Nezval was able to find a path linking the interwar avant-garde to the aesthetic milieu of the second half of the 1950s, which later took on a life of its own in the following decade. Invoking the example of Marxist philosopher Robert Kalivoda, author of the study demonstrates that, for many in the 1960s, the avant-garde did not represent a closed historical phenomenon but rather an open project of social emancipation.
    WorkplaceInstitute of Czech Literature
    ContactPavla Hartmanová, hartmanova@ucl.cas.cz ; Veronika Zemanová, zemanova@ucl.cas.cz, asep@ucl.cas.cz, Tel.: 222 828 135
    Year of Publishing2019
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.