Number of the records: 1  

Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře

  1. 1.
    SYSNO ASEP0491837
    Document TypeM - Monograph Chapter
    R&D Document TypeMonograph Chapter
    TitleKarel Dostal mezi Winckelmannem a Nietzschem
    TitleKarel Dostal between Winckelmann and Nietzsche
    Author(s) Sarkissian, Alena (FLU-F) ORCID, RID, SAI
    Source TitleVymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře. - Praha : Filosofia, 2018 / Čechvala J. ; Poláčková E. - ISBN 978-80-7007-521-0
    Pagess. 195-251
    Number of pages57 s.
    Number of pages400
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsKarel Dostal ; reception of Greek Tragedy ; Greek Theatre ; Czech Theatre ; National Theatre ; Antigone ; Medeia ; Iphigenia ; Oresteia
    Subject RIVAJ - Letters, Mass-media, Audiovision
    OECD categoryPerforming arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
    Institutional supportFLU-F - RVO:67985955
    AnnotationKapitola pojednává o režiích řecké tragédie v díle Karla Dostala, analyzuje proměnu jeho koncepce v závislosti na kulturních i historických souvislostech. Jsou prezentovány vlivy Nietzscheova uvažování o řecké tragédii a i příčiny pozdějšího Dostalova příklonu k “winckelmannovské antice”. Ideál tzv. “bílé antiky” však v jeho inscenacích bývá inovován a někdy plní do jisté míry také subverzivní úlohu. Studie dokazuje, že Dostalův vztah k řeckému dramatu se rodil už v době jeho raného hereckého působení v německých divadlech a řecká tragédie jej provázela až do konce jeho působení v Národním divadle: Aischylova Oresteia byla jeho poslední významnou inscenací v ND.
    Description in EnglishThe chapter discusses Karel Dostal’s productions of the Greek tragedy, analyzes the transformation of his approach in cultural and historical contexts. Influences of Nietzsche’s thoughts about the Greek tragedy and the causes of the later Dostal’s inclination to “Winckelmann’s antiquity” are presented in the study. The ideal of the so-called “white classics”, however, was innovated in hís productions, and sometimes it also fulfilled a subversive role. It is presented in the chapter that Dostal’s relationship to Greek drama was born at the time of his early career as an actor in German theaters, and he returned to Greek tragedy periodically to the end of his work at the National Theater: Aechylus’ Oresteia was his last major production at the NT.
    WorkplaceInstitute of Philosophy
    ContactChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Year of Publishing2019
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.