Number of the records: 1
Etika a politika pravdy. Hito Steyerl a Michel Foucault
- 1.
SYSNO ASEP 0483435 Document Type C - Proceedings Paper (int. conf.) R&D Document Type The record was not marked in the RIV Title Etika a politika pravdy. Hito Steyerl a Michel Foucault Title Ethics and the Politics of Truth. Hito Steyerl and Michel Foucault Author(s) Bierhanzl, Jan (FLU-F) ORCID, RID, SAI Source Title Politika pravdy I: mezi realitou a fikcí. - Brno : Vysoké učení technické v Brně; Etc. Galerie, 2017 / Bačíková A. ; Remešová A. - ISBN 978-80-214-5585-6 Pages s. 12-19 Number of pages 8 s. Publication form Print - P Action Post fake turn Event date 04.12.2017 VEvent location Brno Country CZ - Czech Republic Event type CST Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords politics of truth ; Foucault ; documentary turn ; ethics Subject RIV AA - Philosophy ; Religion Institutional support FLU-F - RVO:67985955 Annotation Dokumentaristický obrat ve výtvarném umění znovu klade otázku o vztahu uměleckého díla a pravdy. Nejde však o pravdu díla ve smyslu mimesis nebo autenticity, nýbrž o politiku pravdy. A to v dvojím smyslu: dokumentární formy jednak vyjadřují vládnoucí mocenské poměry, jednak díky tomu, že samy o sobě představují politické činy, mohou představovat odpor vůči těmto poměrům. Tento obecně politický přístup k pravdě umění zapadá podle nás minimálně do dvou filosoficko-politických tradic. První je Marx a marxismus a otázka vztahu díla ke společenským poměrům. Vzhledem k tomu, že Hito Steyerl se explicitně hlásí k Michelu Foucaultovi, pokusíme se, v druhém kroku, vztáhnout otázku vztahu díla a pravdy k třem základním osám Foucaultova myšlení — k moci, vědění a subjektu. Description in English The documentarist turn in visual art reintroduces the question of the relationship between a work of art and truth. However, rather than the truth of the work in the sense of mimesis or authenticity, it is the politics of truth. In a double entendre: documentary forms express power relationships but being themselves a political act they may represent resistance against the power relationships. This generally political approach to truth in art falls, in our opinion, within at least two philosophical-political traditions. The first is Marx and Marxism and the question of the relationship of a work of art to social circumstances. Regarding that Hito Steyerl explicitly espouses Michel Foucault, in step two we will try to refer the issue of the relationship between a work of art and truth to the three fundamental axes of Foucault’s thought — power, knowledge and the subject. Workplace Institute of Philosophy Contact Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Year of Publishing 2018
Number of the records: 1