Number of the records: 1  

Jak vzniká něco nového? Založení a transcendence

  1. 1.
    SYSNO ASEP0474963
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleJak vzniká něco nového? Založení a transcendence
    TitleHow does Novelty Arise? Institution and Transcendence
    Author(s) Puc, Jan (FLU-F) ORCID, RID
    Source TitleFilozofia - ISSN 0046-385X
    Roč. 72, č. 4 (2017), s. 259-270
    Number of pages12 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountrySK - Slovakia
    Keywordsinstitution ; transcendence ; creativity ; temporality ; emergence ; novelty ; Husserl ; Patočka ; Merleau-Ponty ; Bergson ; phenomenology ; expressivity
    Subject RIVAA - Philosophy ; Religion
    OECD categoryPhilosophy, History and Philosophy of science and technology
    R&D ProjectsGAP401/11/1747 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Institutional supportFLU-F - RVO:67985955
    UT WOS000400727400002
    EID SCOPUS85020063133
    AnnotationStudie ukazuje rozdílné přístupy k tvořivosti, tj. vzniku nového významu, u Merleau-Pontyho a Patočky. Srovnání je vedeno především na základě Merleau-Pontyho přednášek L’institution dans l’histoire personnelle et publique (1954/55) a Patočkova projektu Negativní platonismus (1953). Navzdory některým podobnostem se klíčové pojmy “založení” a “transcendence” rozhodujícím způsobem liší v otázce časového rozměru tvorby. Zatímco Merleau-Ponty přirovnává časovost založení k předbudoucímu času, čímž zdůrazňuje proplétání přítomných a budoucích událostí, Patočka vykládá novost jako něco naprosto odlišného od přítomného stavu světa. Z jeho pohledu se otázka, jak může vzniknout něco nového, rovná otázce, jak lze dosáhnout odstupu od dosavadní tradice. Oproti tomu Merleau-Ponty vychází z toho, že jakákoli živá tradice směřuje ke své vlastní proměně a překračuje sebe sama, neboť se řídí principem odchylky (écart). V závěru ukazujeme, že tyto dva přístupy se jednak vzájemně doplňují, jednak si vzájemně vykazují hranice.
    Description in EnglishThe paper shows different approaches to creativity, i.e. emergence of new meanings, in Merleau-Ponty and Patočka. The comparison is based mainly on Merleau-Ponty’s lectures L’institution dans l’histoire personnelle et publique (1954/55) and Patočka’s project Negative Platonism (1953). Despite some similarities evident in the key concepts “institution” and “transcendence”, there is a decisive difference between the two approaches concerning the temporality of creation. Whereas Merleau-Ponty likens the temporality of institution to future perfect tense, emphasizing the intertwining of present and future events, Patočka understands novelty as something totally different from present state of affairs. In his eyes, the question of how something new can arise equals the question of how attitude of distance to existing traditions can be achieved. Contrary to Patočka, Merleau-Ponty argues that any living tradition tends towards its own transformation and presents a case of self-transcendence, because it is governed by the principle of divergence (écart). Finally, we argue that some aspects of these two approaches both complement each other, and also show the limits of each other.
    WorkplaceInstitute of Philosophy
    ContactChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Year of Publishing2018
    Electronic addresshttp://www.klemens.sav.sk/fiusav/doc/filozofia/2017/4/259-270.pdf
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.