Number of the records: 1  

Ikonografie: Témata, motivy, interpretace. Kniha k poctě Jana Royta

  1. 1.
    SYSNO ASEP0472266
    Document TypeM - Monograph Chapter
    R&D Document TypeMonograph Chapter
    TitleDic, quaenam doctrina! Možná ideová a ikonografická východiska malířské výzdoby kostela sv. Apolináře v Praze
    TitleDic, quaenam doctrina! The plausible ideological and iconographic background of paintings in the Church of St. Apollinaire in Prague
    Author(s) Skalický, Petr (UDU-I)
    Source TitleIkonografie: Témata, motivy, interpretace. Kniha k poctě Jana Royta. - Praha : Karolinum, 2016 / Biegel R. ; Konečný L. ; Ottová M. ; Prahl R. - ISBN 978-80-246-2513-3
    Pagess. 139-153
    Number of pages15 s.
    Number of pages358
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsmedieval wall paintings ; Mendicant Orders in Middle Ages ; Seven Deadly Sins ; septem artes liberales ; Seven Virtues ; art of the Mendicant Orders ; archbishop of Prague ; Jan z Jenštejna ; Raymond of Capua ; Church of St. Apollinaire in Prague ; Bologna
    Subject RIVAL - Art, Architecture, Cultural Heritage
    R&D ProjectsGA13-39192S GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    Institutional supportUDU-I - RVO:68378033
    AnnotationPříspěvek je věnován středověkým nástěnným malbám v kostele sv. Apolináře, jejich ikonografii a ideovému pozadí. Iluminace na fol. 243r v rukopise M III 36 (University library of Salzburg), vzniklé po roce 1425, tematizuje v obraze shodné motivy (septem artes liberales), které dříve básnicky tematizoval pražský arcibiskup Jan z Jenštejna ve své kantiléně "Dic, quaenam doctrina". Kantiléna je patrně jedním z klíčů k vysvětlení ikonografie maleb v kostele sv. Apolináře v Praze, za jejichž objednavatele bývá považován Jan z Jenštejna. Geneze zobrazení odkazuje k realizacím v oblasti Bologni a především k mendikantským řádům. V Bologni Jan z Jenštejna studoval a navázal tam přátelské vztahy s dominikánem Raymundem z Capuy, který pobýval v klášteře při kostele S. Maria Novella, ve kterém se nachází jedna z nejvýznamnějších památek zobrazení "Septem artes liberales". S ním můžeme pražský obraz dobře srovnat.
    Description in EnglishThe paper deals with medieval wall paintings in the church.
    Apollinaire, their iconography and ideological background. Illumination on fol. 243r manuscript M III 36 (University Library of Salzburg), created after 1425, we find an unusual image "Septem artes liberales". Similar the theme previously worked Prague archbishop Jan of Jenštejna in his poem "Dic, quaenam doctrina ". This poem is probably one of the keys to explain the elaborate iconography of the paintings in the church of St. Apollinaris in Prague. For the ordering tends to be regarded from Jan Jenštejna. Genesis of the theme refers to the realizations of Bologna, and especially to the mendicant orders. John of Jenštejna studied in Bologna and there followed up friendly relations with dominican Raymund of Capua, who lived in the monastery by the church S. Maria Novella. In the chapter hall of the monastery is one of the most important murals "Septem artes liberales", with which we can compare Prague image well.
    WorkplaceInstitute of Art History
    ContactVeronika Jungmannová, jungmannova@udu.cas.cz, Tel.: 221 183 506 ; Markéta Kratochvílová, kratochvilova@udu.cas.cz, Tel.: 220 303 939
    Year of Publishing2017
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.