Number of the records: 1
Ostrčilovy rané písně na německé texty (1898-1899)
- 1.
SYSNO ASEP 0472170 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Ostatní články Title Ostrčilovy rané písně na německé texty (1898-1899) Title The early German songs composed by Otakar Ostrčil in 1898-99 Author(s) Kratochvílová, Markéta (UEF-S) RID Number of authors 1 Source Title Clavibus unitis. - : Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě - ISSN 1803-7747
Roč. 5, č. 1 (2016), s. 1-13Number of pages 13 s. Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords Ostrčil, Otakar ; Czech music ; 19th –20th century ; German songs ; Johann Wolfgang Goethe ; Friedrich Schiller ; Heinrich Heine ; Heidenröslein ; Gefunden ; Amalia ; Die Nacht ist feucht und stürmisch Subject RIV AL - Art, Architecture, Cultural Heritage R&D Projects GP14-35842P GA ČR - Czech Science Foundation (CSF) Institutional support UEF-S - RVO:68378076 Annotation Otakarau Ostrčilovi (1879-1935) bylo devatenáct let, když složil své písně Heidenröslein, Gefunden, Amalia a Die Nacht ist feucht und stürmisch na texty Johanna Wolfganga Goetha, Friedricha Schillera a Heinricha Heina. Poprvé vyšly v roce 2015 společně v jednom svazku nazvaném "Písně na texty německých básníků". Edice kompletuje řadu "Písně z mládí Otakara Ostrčila" vydávanou ve 40. letech 20. století a dokládá vliv německé romantické písně na skladatelovu ranou tvorbu. Jsou to jediné Ostrčilovy písně, v nichž skladatel zhudebnil jiný text než český, a také jediné, které zůstaly nepublikovány. Description in English Otakar Ostrčil (1879-1935) was nineteen years old when he composed his songs Heidenröslein, Gefunden, Amalia, and Die Nacht ist feucht und stürmisch to texts by Johann Wolfgang Goethe, Friedrich Schiller, and Heinrich Heine. In 2015 they were for the first time published together in a single volume titled "Songs to German Poems". The edition completes the series Písně z mládí Otakara Ostrčila ("Songs from the Youth of Otakar Ostrčil") issued in the 1940s, and it documents the influence of the German Romantic lied on the composer’s early works. These are the only songs by Ostrčil in which the composer set texts in a language other than Czech to music, and they are the only of his songs that remained heretofore unpublished. Workplace Institute of Ethnology Contact Veronika Novotná, novotna@eu.cas.cz, Tel.: 532 290 277 Year of Publishing 2017
Number of the records: 1