Number of the records: 1  

Privatizovaná univerzita: o jedné další 'velké transformaci' vzdělávání

  1. 1.
    SYSNO ASEP0468221
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitlePrivatizovaná univerzita: o jedné další 'velké transformaci' vzdělávání
    TitleA Privatized University: Towards Just Another 'Great Transformation' of Education
    Author(s) Balon, Jan (FLU-F) ORCID, RID, SAI
    Source TitleTeorie vědy : Theory of science. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 1210-0250
    Roč. 37, č. 4 (2015), s. 453-463
    Number of pages11 s.
    Publication formPrint - P
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordshigher education ; education market ; UK university reform ; funding ; public university ; student repayment loans
    Subject RIVAA - Philosophy ; Religion
    Institutional supportFLU-F - RVO:67985955
    AnnotationTato studie je recenzní statí ke knize Andrew MCGETTIGAN, The Great University Gamble: Money, Markets and the Future of Higher Education. London: Pluto Press, 2013. Klíčovým motivem studie je využití McGettiganovy analýzy technických aspektů reformy univerzitního systému započaté v Anglii na konci první dekády jednadvacátého století pro výklad vzestupu specifického režimu vzdělávání vyjádřeného v jazyce a logice „trhu a peněz“. Vzestup tohoto režimu je interpretován s ohledem na procesy odpojování univerzitního prostředí od dosavadního vzdělávacího rámce spojeného s veřejnými zájmy. Studium způsobů, jakými procházejí peníze zaváděným systémem vzdělávání, odkrývá novou podobu konfrontace klasických ideálů univerzitní výchovy s realitou masového vzdělávání.
    Description in EnglishThis study reviews the book: Andrew McGettigan, The Great University Gamble: Money, Markets and the Future of Higher Education. London: Pluto Press, 2013. The main ambition of this study is to employ Andrew McGettigan's critical analysis of the current UK university reform in an account of the rise of the specific education regime which is now being expressed in the language and logic of 'market and money'. This rise is taken as an example of a process unlinking today's university settings from a previous educational framework grounded in the pursuit of public interest. It is claimed that studying ways money moves around the system now under way brings about a new form of confrontation between classical ideals of university 'bildung' and the reality of mass education.
    WorkplaceInstitute of Philosophy
    ContactChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Year of Publishing2017
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.