Number of the records: 1
Privatizovaná univerzita: o jedné další 'velké transformaci' vzdělávání
- 1.
SYSNO ASEP 0468221 Document Type J - Journal Article R&D Document Type Journal Article Subsidiary J Ostatní články Title Privatizovaná univerzita: o jedné další 'velké transformaci' vzdělávání Title A Privatized University: Towards Just Another 'Great Transformation' of Education Author(s) Balon, Jan (FLU-F) ORCID, RID, SAI Source Title Teorie vědy : Theory of science. - : Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 1210-0250
Roč. 37, č. 4 (2015), s. 453-463Number of pages 11 s. Publication form Print - P Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords higher education ; education market ; UK university reform ; funding ; public university ; student repayment loans Subject RIV AA - Philosophy ; Religion Institutional support FLU-F - RVO:67985955 Annotation Tato studie je recenzní statí ke knize Andrew MCGETTIGAN, The Great University Gamble: Money, Markets and the Future of Higher Education. London: Pluto Press, 2013. Klíčovým motivem studie je využití McGettiganovy analýzy technických aspektů reformy univerzitního systému započaté v Anglii na konci první dekády jednadvacátého století pro výklad vzestupu specifického režimu vzdělávání vyjádřeného v jazyce a logice „trhu a peněz“. Vzestup tohoto režimu je interpretován s ohledem na procesy odpojování univerzitního prostředí od dosavadního vzdělávacího rámce spojeného s veřejnými zájmy. Studium způsobů, jakými procházejí peníze zaváděným systémem vzdělávání, odkrývá novou podobu konfrontace klasických ideálů univerzitní výchovy s realitou masového vzdělávání. Description in English This study reviews the book: Andrew McGettigan, The Great University Gamble: Money, Markets and the Future of Higher Education. London: Pluto Press, 2013. The main ambition of this study is to employ Andrew McGettigan's critical analysis of the current UK university reform in an account of the rise of the specific education regime which is now being expressed in the language and logic of 'market and money'. This rise is taken as an example of a process unlinking today's university settings from a previous educational framework grounded in the pursuit of public interest. It is claimed that studying ways money moves around the system now under way brings about a new form of confrontation between classical ideals of university 'bildung' and the reality of mass education. Workplace Institute of Philosophy Contact Chlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360 Year of Publishing 2017
Number of the records: 1