Number of the records: 1  

Průzkum Madony Cestovního oltáříku Roberta z Anjou ze sbírek Moravské galerie v Brně

  1. 1.
    SYSNO ASEP0441419
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeThe record was not marked in the RIV
    TitlePrůzkum Madony Cestovního oltáříku Roberta z Anjou ze sbírek Moravské galerie v Brně
    TitleInvestigation of Madonna in the travel altar of Robert of Anjou from the collection of moravian gallery in Brno
    Author(s) Fogaš, I. (CZ)
    Wörgötter, Z. (CZ)
    Hradilová, J. (CZ)
    Hradil, David (UACH-T) RID, SAI
    Zikmund, T. (CZ)
    Kaiser, J. (CZ)
    Source TitleACTA ARTIS ACADEMICA 2014: Interpretation of fine art’s analyses in diverse contexts. - Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, 2014 - ISBN 978-80-87108-48-2
    Pagess. 220-227
    Number of pages8 s.
    Publication formPrint - P
    ActionInterdisciplinary conference of ALMA /5./
    Event date20.11.2014-21.11.2014
    VEvent locationPraha
    CountryCZ - Czech Republic
    Event typeEUR
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsBlack Madonna ; travel altar, ; alabaster ; Gothic art ; Florence ; Liechtenstein
    Institutional supportUACH-T - RVO:61388980
    AnnotationMimořádné gotické dílo, cestovní Oltářík Roberta z Anjou je jedním z těch, jimiž Jan II. z Liechtenštejna obdaroval roku 1896 Františkovo museum v Brně. Nově však byly objasněny okolnosti knížecí akvizice, které vyvrátily úvahy o středoevropské provenienci oltáříku, neboť je dokladováno, že nákup byl proveden přímo ve Florencii v roce 1890. Již tehdy byl zaznamenán i fakt, že tabernákl je opatřen (poškozenou) soškou Černé Madony z kararského mramoru. Popis jejího poškození, druhotných doplňků a výstavby polychromie byl hlavním cílem výzkumu díla neinvazivními metodami (mobilní XRF, počítačová tomografie), na základě jejich výsledků pak byl uskutečněn i šetrný odběr mikrovzorků a materiálový rozbor. Bylo zjištěno především, že materiálem sochy není kararský mramor, ale alabastr, což sice není v rozporu s předpokládanou proveniencí (severní Itálie), těžko však pro svoji hmotnost a křehkost mohla být soška původní součástí Oltáříku. Rovněž analýza nejstarších vrstev polychromie prokázala, že Madona původně nebyla černá a že tato úprava byla provedena druhotně a záměrně.
    Description in EnglishAn exceptional Gothic work of art, a travel altar of Robert of Anjou, is one of those donated by John II of Liechtenstein to the Franz Museum in Brno in 1896. Light has been newly shed on the circumstances of Prince's acquisition of the altar; it refuted the thoughts about the altar's Central European provenance, because as it is being documented, the purchase took place directly in Florence in 1890. It has been recorded already back then that the Tabernacle is complemented by a (damaged) statuette of Black Madonna made of Carrara marble. The description of its damage, secondary additions and polychromy construction was the main aim of the artwork's survey by non-invasive methods (mobile XRF, computed tomography); on the basis of their results, a careful micro-sampling has been performed followed by material analysis. Most importantly, it was found out that the material of the statue is not Carrara marble, but an alabaster, which is not in disagreement with the assumed provenance (northern Italy), but due to its weight and fragility, the statuette could only hardly be an original part of the altar. Concurrently, the analysis of the oldest layers of polychromy proved that the Madonna has not been originally black and that this adjustment has been executed secondarily and intentionally.
    WorkplaceInstitute of Inorganic Chemistry
    ContactJana Kroneislová, krone@iic.cas.cz, Tel.: 311 236 931
    Year of Publishing2015
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.