Number of the records: 1  

Filozoficko-vedný koncept paradigmy v psychológii

  1. 1.
    SYSNO ASEP0366235
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JČlánek ve WOS
    TitleFilozoficko-vedný koncept paradigmy v psychológii
    TitlePhilosophical and scientific concept of paradigm in psychology
    Author(s) Marček, V. (CZ)
    Urbánek, Tomáš (PSU-E) RID, ORCID, SAI
    Number of authors2
    Source TitleČeskoslovenská psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i. - ISSN 0009-062X
    Roč. 55, č. 3 (2011), s. 222-233
    Number of pages12 s.
    Languageslo - Slovak
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordspsychology ; paradigm ; philosophy of science
    Subject RIVAN - Psychology
    CEZAV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011)
    UT WOS000292485300003
    AnnotationČlánek se zabývá psychologií z hlediska filosofie vědy. Konkrétně zkoumá, zda psychologické školy vznikají postupně nebo revolučně, do jaké míry je mezi nimi možná komunikace a zda se dá očekávat vznik nějakého dominantního psychologického směru. K tomuto účelu používáme koncepty T. S. Kuhna a bohatou odbornou diskusi, která v této problematice dosud proběhla, za účasti K. Poppera, P. Feyerabenda a dalších. Přicházíme k závěru, že největší explanační potenciál vzhledem k vývoji a aktuálnímu stavu psychologie jako vědního oboru má Lakatosova (1970, 1978), resp. Laudanova (1977, 1981) filosofie vědy, integrující původní vyhraněná stanoviska.
    Description in EnglishThe paper discusses psychology as a subject of philosophy of science. In particular we examine whether psychological schools of thought evolved in a continual, cumulative, or revolutionary way, whether the communication among them is possible, and if we can expect emergence of some dominant psychological movement. For this purpose we derive benefit from concepts of T. S. Kuhn and from rich scholarly discussion that took place up to now, stressing the contributions of K. Popper, P. Feyerabend and others. Applying both the historical and contemporary perspectives of the scientific subject we conclude that the biggest explanatory potential offers Lakatos’ (1970, 1978) or Laudan’s (1977, 1981) philosophy of science models integrating the original extreme positions.
    WorkplaceInstitute of Psychology
    ContactŠtěpánka Halamová, Halamova@praha.psu.cas.cz, Tel.: 222 222 096
    Year of Publishing2012
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.