Number of the records: 1  

Filosofické reflexe umění

  1. 1.
    SYSNO ASEP0357696
    Document TypeM - Monograph Chapter
    R&D Document TypeMonograph Chapter
    TitleUmění jako symbol vertikální transcendence světa
    TitleArt as a Symbol of the Vertical Transcendence of Universe
    Author(s) Zátka, Vlastimil (FLU-F)
    Source TitleFilosofické reflexe umění. - Praha : Togga, 2010 - ISBN 978-80-87258-42-2
    Pagess. 91-107
    Number of pages17 s.
    Number of copy500
    Number of pages498
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsontology of art ; metaphysics of subject ; aesthetical therapy of modernity ; philosophy and aesthetics ; poetical mythology
    Subject RIVAA - Philosophy ; Religion
    CEZAV0Z90090514 - FLU-F (2005-2011)
    AnnotationStudie analyzuje vztah umění a moderního humanismu v Schellingové rané filosofii. Ukazuje, že podle mladého Schellinga úkolem umění bylo překonat metafyzickou osamělost a krizi moderního člověka, která byla způsobena plochým osvícenským pojetím moderního světa. Schelling vybudoval nový projekt poetické mytologie, která měla modernímu jednodimenzionálnímu světu navrátit jeho ztracenou vertikální dimenzi, obnovit jeho vnitřní jednotu, a tím znovu humanizovat.
    Description in EnglishThe study deals with the analysis of the Schelling's metaphysical theory of art and its relation to the modern humanism. It proves that Schelling's mythological conception of art as a symbol of the metaphysical unity of the universe opens a new possible way to overcome one of the biggest issues of the Modern Age - its deep disunity and the gap between its horizontal and vertical dimensions. In Schelling's view art is an organ that enables to find again its final unity and and througtht new poetical mythology reveal its lost vertical sense and transcendental account.
    WorkplaceInstitute of Philosophy
    ContactChlumská Simona, chlumska@flu.cas.cz ; Tichá Zuzana, asep@flu.cas.cz Tel: 221 183 360
    Year of Publishing2011
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.