Number of the records: 1  

Slovo a obraz, racionalita a emocionalita

  1. 1.
    SYSNO ASEP0356337
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeConference Paper
    TitleSlovo a obraz, racionalita a emocionalita
    TitleWord and image, rationality and emotionality
    Author(s) Kaderka, Petr (UJC-A) RID, ORCID
    Source TitleUžívání a prožívání jazyka. - Praha : Karolinum, 2010 / Čmejrková S. ; Hoffmannová J. ; Havlová E. - ISBN 978-80-246-1756-5
    Pagess. 83-89
    Number of pages7 s.
    ActionUžívání a prožívání jazyka
    Event date15.04.2009-17.04.2009
    VEvent locationPraha
    CountryCZ - Czech Republic
    Event typeWRD
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsmultimodal semiosis ; rationality ; emotionality
    Subject RIVAI - Linguistics
    CEZAV0Z90610518 - UJC-A (2005-2011)
    AnnotationCílem příspěvku je prozkoumat vzájemné vztahy mezi verbální sémiózou, vizuální sémiózou, racionalitou a emocionalitou. Autor ilustruje na příkladech tyto teze: (1) verbální i vizuální sémióza mají sémiotický potenciál k tomu, aby mohly působit jak na city, tak na rozum recipientů, (2) rozum a city bývají v komunikace spjaty, (3) produkce a recepce racionálních významů je založena na endogenní logice komunikační praxe, (4) produkce a recepce emocionálních významů se zakládá na normativnosti interakčního, sociálního a morálního řádu, v němž komunikace probíhá.
    Description in EnglishThis paper tries to elucidate the interrelationships among verbal semiosis, visual semiosis, rationality and emotionality. It argues that (1) both visual and verbal semiosis have the semiotic potential to emotionalize and “rationalize” the recipient, (2) reason and emotion as cultural constructs and parts of the life-world are intertwined in communication, (3) the production and reception of rational meanings are based on an endogenous logic of communicative praxis, (4) the production and reception of emotional meanings are based on the normativeness of the interactional, social and moral order in which the communication is embedded. These four theses are illustrated by the semiotic analysis of three non-commercial advertisements and an extract from a focus group discussion.
    WorkplaceThe Czech Language Institute
    ContactYvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 406 ; Marie Chybová, m.chybova@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266
    Year of Publishing2011
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.