Number of the records: 1
Slovo a obraz, racionalita a emocionalita
- 1.
SYSNO ASEP 0356337 Document Type C - Proceedings Paper (int. conf.) R&D Document Type Conference Paper Title Slovo a obraz, racionalita a emocionalita Title Word and image, rationality and emotionality Author(s) Kaderka, Petr (UJC-A) RID, ORCID Source Title Užívání a prožívání jazyka. - Praha : Karolinum, 2010 / Čmejrková S. ; Hoffmannová J. ; Havlová E. - ISBN 978-80-246-1756-5 Pages s. 83-89 Number of pages 7 s. Action Užívání a prožívání jazyka Event date 15.04.2009-17.04.2009 VEvent location Praha Country CZ - Czech Republic Event type WRD Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords multimodal semiosis ; rationality ; emotionality Subject RIV AI - Linguistics CEZ AV0Z90610518 - UJC-A (2005-2011) Annotation Cílem příspěvku je prozkoumat vzájemné vztahy mezi verbální sémiózou, vizuální sémiózou, racionalitou a emocionalitou. Autor ilustruje na příkladech tyto teze: (1) verbální i vizuální sémióza mají sémiotický potenciál k tomu, aby mohly působit jak na city, tak na rozum recipientů, (2) rozum a city bývají v komunikace spjaty, (3) produkce a recepce racionálních významů je založena na endogenní logice komunikační praxe, (4) produkce a recepce emocionálních významů se zakládá na normativnosti interakčního, sociálního a morálního řádu, v němž komunikace probíhá. Description in English This paper tries to elucidate the interrelationships among verbal semiosis, visual semiosis, rationality and emotionality. It argues that (1) both visual and verbal semiosis have the semiotic potential to emotionalize and “rationalize” the recipient, (2) reason and emotion as cultural constructs and parts of the life-world are intertwined in communication, (3) the production and reception of rational meanings are based on an endogenous logic of communicative praxis, (4) the production and reception of emotional meanings are based on the normativeness of the interactional, social and moral order in which the communication is embedded. These four theses are illustrated by the semiotic analysis of three non-commercial advertisements and an extract from a focus group discussion. Workplace The Czech Language Institute Contact Yvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 406 ; Marie Chybová, m.chybova@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266 Year of Publishing 2011
Number of the records: 1