Number of the records: 1  

Intertextualita české reklamy: Aluze k české kultuře, historii a etnicitě

  1. 1.
    SYSNO ASEP0356034
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeConference Paper
    TitleIntertextualita české reklamy: Aluze k české kultuře, historii a etnicitě
    TitleIntertextuality of Czech advertisements: Allusions to Czech culture, history, and ethnicity
    Author(s) Čmejrková, Světla (UJC-A)
    Source TitleIntertekstualność we współczesnej komunikaci językowej. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2010 / Mazur J. ; Małyski A. ; Sobstyl K. - ISBN 978-83-227-3130-7
    Pagess. 179-189
    Number of pages11 s.
    ActionIntertekstualność we współczesnej komunikaci językowej
    Event date25.09.2008-27.09.2008
    VEvent locationKazimierz Dolny
    CountryPL - Poland
    Event typeEUR
    Languagecze - Czech
    CountryPL - Poland
    Keywordsethnic stereotype ; topos of common origin ; self-image ; advertising
    Subject RIVAI - Linguistics
    R&D ProjectsGA405/06/1468 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    CEZAV0Z90610518 - UJC-A (2005-2011)
    AnnotationV příspěvku se zabývám aluzemi k české kultuře, historii a etnicitě v mediálním diskurzu, konkrétně v reklamních spotech. Při sledování způsobu, jímž je intertextuální a interdiskurzivní odkazování v reklamních spotech využito, se zaměřuji jak na jednoduché případy, kdy je obraz sebe sama, určitý autostereotyp češství konstruován afirmativně a v zásadě podporován, tak na případy, kdy je tento sebeobraz ironizován či jinak problematizován – např. zapojením perspektivy jiného etnika či formulováním pozice vůči jiným etnikům, konkrétně vůči Evropské unii.
    Description in EnglishThe paper surveys allusions to Czech culture, history and ethnicity in media discourse, particulrly in advertising. The focus is on intertextual and interdiscoursive allusions to the stereotype of Czech-ness in spots which reinforce the self-image as well as on those spots which problematize and ironize the Czech self-image. In some spots, Czech ethnic stereotypes are heard from the mouth of foreigners, in which case Czech receivers are confronted withe their self-image seen through the eyes of a different ethnic group. In another spot, the self-image is problematized through the assuming of stance towards the European Union.
    WorkplaceThe Czech Language Institute
    ContactYvona Tesařová, tesarova@ujc.cas.cz, Tel.: 225 391 406 ; Marie Chybová, m.chybova@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 515 ; Helena Svobodová, knihovna.dial.brno@ujc.cas.cz, Tel.: 532 290 266
    Year of Publishing2011
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.