Number of the records: 1
Význam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy
- 1.
SYSNO ASEP 0353392 Document Type C - Proceedings Paper (int. conf.) R&D Document Type Conference Paper Title Význam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy Title The Meaning of School Success and Failure at Primary School Author(s) Vojtíšková, Kateřina (SOU-Z) RID, ORCID Source Title Sociální pedagogika ve střední Evropě 2010. Inovace a nové trendy. - Brno : MS, 2010 - ISBN 978-80-87182-15-4 Pages s. 564-569 Number of pages 6 s. Action Sociální pedagogika ve střední Evropě. Inovace a nové trendy Event date 28.04.2010-29.04.2010 VEvent location Brno Country CZ - Czech Republic Event type CST Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Keywords Ethnography ; social inequalities ; school success/failure Subject RIV AM - Education R&D Projects 2D06014 GA MŠMT - Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS) CEZ AV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011) Annotation Příspěvek se zabývá konstruováním sociálních kategorií "školního ne/úspěchu" na základní škole. V datech získaných etnografickým výzkumem ve dvou třídách osmého a devátého ročníku pražských ZŠ byly analyzovány každodenní praktiky hodnocení žáků považovaných za "ne/úspěšné" ze strany spolužáků a pedagogů. Školní úspěch je chápán jako kombinace studijních předpokladů (inteligence) a snahy (výkonu) žáka/žákyně, ale souvisí úzce také se správným chováním ve škole, jeho/jejím postojem k autoritám, škole, vzdělání. Tedy se zastávanými hodnotami a respektováním norem – školního řádu a dalších (psaných i nepsaných) interakčních pravidel. Školní ne/úspěch má vždy morální důsledky. Neúspěch je nedostatkem – snahy, zájmu, vůle, schopností – a znamená stigmatizaci. Description in English The text deals with social construction of two social categories - "school success/failure" - at primary school. Data were obtained by an ethnographic study conducted at two Prague schools in eight and ninth year classes. Everyday evaluation practices of school mates and teachers toward pupils considered as un/successful were analysed. It is shown that crucial aspects of "success/failure" are not only academic abilities (intelligence) and an individual effort (merit), but also proper behaviour of child – internalization of certain values, his/her attitude towards authorities and education, being respectful. School success/failure has always moral consequences. A failure means an absence – of aspiration, intelligence, abilities, will, manners – and means stigmatisation. Workplace Institute of Sociology Contact Eva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351 Year of Publishing 2011
Number of the records: 1