Number of the records: 1  

Význam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy

  1. 1.
    SYSNO ASEP0353392
    Document TypeC - Proceedings Paper (int. conf.)
    R&D Document TypeConference Paper
    TitleVýznam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy
    TitleThe Meaning of School Success and Failure at Primary School
    Author(s) Vojtíšková, Kateřina (SOU-Z) RID, ORCID
    Source TitleSociální pedagogika ve střední Evropě 2010. Inovace a nové trendy. - Brno : MS, 2010 - ISBN 978-80-87182-15-4
    Pagess. 564-569
    Number of pages6 s.
    ActionSociální pedagogika ve střední Evropě. Inovace a nové trendy
    Event date28.04.2010-29.04.2010
    VEvent locationBrno
    CountryCZ - Czech Republic
    Event typeCST
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    KeywordsEthnography ; social inequalities ; school success/failure
    Subject RIVAM - Education
    R&D Projects2D06014 GA MŠMT - Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS)
    CEZAV0Z70280505 - SOU-Z (2005-2011)
    AnnotationPříspěvek se zabývá konstruováním sociálních kategorií "školního ne/úspěchu" na základní škole. V datech získaných etnografickým výzkumem ve dvou třídách osmého a devátého ročníku pražských ZŠ byly analyzovány každodenní praktiky hodnocení žáků považovaných za "ne/úspěšné" ze strany spolužáků a pedagogů. Školní úspěch je chápán jako kombinace studijních předpokladů (inteligence) a snahy (výkonu) žáka/žákyně, ale souvisí úzce také se správným chováním ve škole, jeho/jejím postojem k autoritám, škole, vzdělání. Tedy se zastávanými hodnotami a respektováním norem – školního řádu a dalších (psaných i nepsaných) interakčních pravidel. Školní ne/úspěch má vždy morální důsledky. Neúspěch je nedostatkem – snahy, zájmu, vůle, schopností – a znamená stigmatizaci.
    Description in EnglishThe text deals with social construction of two social categories - "school success/failure" - at primary school. Data were obtained by an ethnographic study conducted at two Prague schools in eight and ninth year classes. Everyday evaluation practices of school mates and teachers toward pupils considered as un/successful were analysed. It is shown that crucial aspects of "success/failure" are not only academic abilities (intelligence) and an individual effort (merit), but also proper behaviour of child – internalization of certain values, his/her attitude towards authorities and education, being respectful. School success/failure has always moral consequences. A failure means an absence – of aspiration, intelligence, abilities, will, manners – and means stigmatisation.
    WorkplaceInstitute of Sociology
    ContactEva Nechvátalová, eva.nechvatalova@soc.cas.cz, Tel.: 222 220 924 / linka 351
    Year of Publishing2011
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.