Školní šikana z pohledu morální kognice: přehled vybraných poznatků
1.
SYSNO ASEP
0350602
Document Type
J - Journal Article
R&D Document Type
Journal Article
Subsidiary J
Článek ve WOS
Title
Školní šikana z pohledu morální kognice: přehled vybraných poznatků
Title
School bullying from the viewpoint of moral cognition: Overview of selected findings
Author(s)
Fráňová, Lenka (PSU-E)
Source Title
Československá psychologie. - : Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
- ISSN 0009-062X
Roč. 54, č. 2 (2010), s. 175-185
Number of pages
11 s.
Language
cze - Czech
Country
CZ - Czech Republic
Keywords
bullying ; cognition ; morality
Subject RIV
AN - Psychology
R&D Projects
IAA700250801 GA AV ČR - Academy of Sciences of the Czech Republic (AV ČR)
CEZ
AV0Z70250504 - PSU-E (2005-2011)
UT WOS
000282805800006
Annotation
Tato přehledová studie se zaměřuje na morální kognici v kontextu šikany na základní škole. Vychází převážně ze současné odborné literatury. Shrnuje vybrané teoretické a empirické poznatky a načrtává možné směry dalšího zkoumání. Článek se zabývá jednak atribucí příčin šikany, jednak morálními aspekty motivace jednotlivých účastníků šikany. V rámci druhého tématu postupně sledujeme tři provázané oblasti: normativní oblast (normy, hodnoty a přesvědčení), oblast empatie a nakonec Bandurův koncept morální vyvázanosti.
Description in English
This overview study focuses on moral cognition in the context of bullying at elementary schools. It derives mainly from the contemporary research literature. It summarizes selected theoretical and empirical findings and draws out possible directions of future research. The article deals partly with attribution of causes of bullying, partly with moral aspects of motivation of various participant roles in bullying. Within the latter issue, we address three interlinked areas: the normative area (norms, values, and beliefs), the area of empathy, and finally the Bandura’s concept of moral disengagement.