Number of the records: 1  

Seizmická odezva trhací práce na ražených tunelech stavby 514 Lahovice - Slivenec

  1. 1.
    SYSNO ASEP0348085
    Document TypeJ - Journal Article
    R&D Document TypeJournal Article
    Subsidiary JOstatní články
    TitleSeizmická odezva trhací práce na ražených tunelech stavby 514 Lahovice - Slivenec
    TitleSeismic response of the blasting work in the dig tunnels on the work 514 Lahovice - Slivenec
    Author(s) Stolárik, Martin (UGN-S)
    Number of authors1
    Source TitleEGRSE. Exploration Geophysics, Remote Sensing and Environment. - : Česká asociace geofyziků - ISSN 1803-1447
    Roč. 17, č. 1 (2010), s. 45-55
    Number of pages11 s.
    Publication formCD-ROM - CD-ROM
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Keywordsseismological measurements ; sensor seating ; wave patterns ; amplitude domains ; frequency domains
    Subject RIVDC - Siesmology, Volcanology, Earth Structure
    R&D ProjectsGA105/09/1415 GA ČR - Czech Science Foundation (CSF)
    CEZAV0Z30860518 - UGN-S (2005-2011)
    AnnotationTento příspěvek se zabývá prezentací výsledků z experimentálních seismologických měření dynamické odezvy trhacích prací v mělce raženém silničním tunelu (stavební projekt 514 Lahovice – Slivenec, Praha). K výstavbě tunelu byla použita Nová rakouská tunelovací metoda. Rozdíly mezi křivkami útlumu vibrací z matematického modelu (matematický model byl vytvořen s použitím programového systému Plaxis 2D) a in-situ seismickým měřením byly hlavním důvodem pro další experimentální měření. Tento experiment byl zaměřen na vliv usazení senzoru seizmické aparatury na počvě tunelu a to v blízké zóně, tj. první desítky metrů. V příspěvku jsou publikovány analýzy zaznamenaných vlnových obrazů a to jak v amplitudové tak i frekvenční oblasti.
    Description in EnglishThis contribution deals with presentation of results from experimental seismological measurements of the dynamic response of blasting operation in shallow road tunnel (Civil Engineering Project 514 Lahovice – Slivenec, Praha). New Austrian Tunneling Method was used to design the tunnel. Differences between vibration attenuation curve from mathematical model (mathematical model was prepared using Plaxis 2D) and in-situ seismic measurement were main reason for experimental measurement. This experiment was focused on the influence of sensor seating in the tunnel floor in small distances, i.e. first tens of meters. Analysis of recorded wave patterns in the amplitude and frequency domains is presented in the paper.
    WorkplaceInstitute of Geonics
    ContactLucie Gurková, lucie.gurkova@ugn.cas.cz, Tel.: 596 979 354
    Year of Publishing2011
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.